Leve tröttheten. Sofia Rönnegård och Josefin Ankarberg känner sig sega på scenen i Gubbängen. Foto: Sacharias Källdén

Sömnigt uppvaknande på Moments scen i Gubbängen

Publiken är åter på Moment teater. Åtta åskådare per kväll får gäspa sig igenom Trötthetens estetik, en energifattig historia som har premiär på lördagkvällen.

  • Publicerad 18:37, 23 apr 2021

Vi ser det som en seger om någon somnar.

Har du drömt om att släntra in på teatern i bara pyjamas? Nu har du chansen, för nu ska tröttheten bejakas på scenen i Gubbängen.

”Detta är en föreställning som med låg energi och halvslutna ögon stannar upp ett tag i tröttheten som fenomen och dess olika uttryck”, skriver Moment på sin hemsida om nya pjäsen Trötthetens estetik.

Texten ljuger inte. Inledningen är lååååångsam. Bakom ett draperi rör sig skådespelarna Josefin Ankarberg och Sofia Rönnegård som i sirap, till tonerna av något som låter som valsång.

Energin saknas

När de väl träder fram och möter publiken går det inte snabbare för det. De pratar om att de borde göra något. Spela en föreställning. Men energin saknas. ”Jag är för trött”, konstaterar Sofia Rönnegårds rollfigur.

För manus och regi står Åsa Berglund Cowburn.

– När jag skrev den här tänkte jag att alla är väl rätt trötta nu, på pandemin och allt. Jag tänkte att man kanske kunde göra något av det, säger hon när vi träffar henne i teaterfoajén i Gubbängen.

”Allt ska maxas”

Hon konstaterar att tröttheten har låg status i en värld där bilden av lycka är knuten till prestation och ständiga upplevelser.

– Det finns nåt sjukt i vårt tempo. Allt ska maxas. Vi lever i ett samhälle där det inte är okej att vara trött. När fokus ligger på effektivitet och produktivitet då blir tröttheten lite skam- och skuldbelagd. Samtidigt som den är ett väldigt naturligt tillstånd.

Regissör. Åsa Berglund Cowburn har skrivit manus och regisserat. Foto: Sacharias Källdén

Åsa Berglund Cowburn har själv erfarenhet av det där. För sex år sedan var hon en period sjukskriven för utmattning.

– Jag upplevde en känsla av att inte bidra, en känsla av förlorad potens. Jag borde bidra i familjelivet och i arbetslivet men jag orkar inte. Jag kände mig ganska ensam.

Vill bejaka tröttheten

Hon beskriver Trötthetens estetik som ett tillfälle att bli trötta tillsammans. Premiären i helgen blir första gången på ett halvår som publik släpps in på Moment.

Höstens satsning Allt för truppen hann bara ha premiär, sen kom restriktionerna. Teaterns 20-årsjubileum fick också skjutas på framtiden – Moment 20 kan bli Moment 22 ...

Men i och med att Moment haft en planerad repertoar har de kunnat söka och bli beviljade bidrag. Stammisar och andra donatorer har bidragit med swish-betalningar för förlorade biljettintäkter. Under en period sänkte hyresvärden Familjebostäder hyran.

Trötthetens estetik lär inte ge något större klirr i kassan. Tillsvidare är det åtta personer per föreställning som gäller. Det gör att de flesta kvällar redan är slutsålda.

Men för Moment-gänget gör den glesa skaran ändå stor skillnad.

– Det är det här man har saknat mest. Visst kan man livestreama men det blir inte samma grej. Nu får vi vara här tillsammans igen, säger Åsa Berglund Cowburn.

Men vad tror ni, kommer folk orka hålla sig vakna?

– Det får vi se. Vi ser det som en seger om någon somnar.

Spelas fram till sommaren

Trötthetens estetik spelas på stora scenen på Moment teater i Gubbängen 24 april-31 maj.

Åsa Berglund Cowburn står för manus, regi och scenografi.

På scenen står skådespelarna Sofia Rönnegård och Josefin Ankarberg.

Tillsvidare gäller max åtta personer i publiken.

Visa merVisa mindre