På en bänk i Vasagatans ena ände sitter Ursviksbon Lucas Enlund och lapar D-vitamin tillsammans med valpen Doris. Lucas diggar den sommarupplaga av gatan som invigdes häromveckan och jämför stuket med det på Södermalm.

– Eller Avenyn i Göteborg. Där stänger man också av ibland och då har man inte så mycket annat val än att vara social.

Minst lika nöjd med gågatans återuppståndelse är Stefan Bergström (C), ordförande i stadsmiljö- och tekniska nämnden.

– Det är jätteroligt. Den var otroligt uppskattad förra året av medborgare och näringsliv, säger han.

Men även soliga stråk har sina fläckar. Förra årets sommargågata bjöd på ett antal objudna gäster.

– Det verkar vara något som folk var hyggligt överens om, att det är en positiv sak att staden anordnar gåytan men att det också är ett problem att så många bilar kör där, säger oppositionsrådet Martin Solberg (MP).

Före invigningen av årets gågata tog han upp frågan i kommunfullmäktige. Där efterlyste han fler åtgärder och några veckor senare är uppfattningen densamma.

– Jag var faktiskt själv på sommargågatan när den öppnades och såg ett antal bilar.

Måste vara tillgänglig

Enligt Stefan Bergström går det inte att stänga av Vasagatan med trafikhinder, eftersom den måste vara tillgänglig för bland annat leveranser, sopbilar och utryckningsfordon.

https://www.mitti.se/nyheter/elstation-kan-vinna-arkitekturtavling/repvec!XbJy2PpJHw6qwwIJvpOqmQ/

Däremot håller han med om att för många bilar använde gatan som smitväg i fjol. Det har man försökt åtgärda genom att placera de somriga föremålen så att det inte går att köra rakt fram.

– Och det är tydligare skyltar i år.

Räcker det?

– Vi får väl hoppas det, men om det inte räcker kommer man att se över fler åtgärder.

Gärna hinder i så fall, om Martin Solberg får säga sitt:

– Det finns också överkörningsbara hinder som en polis eller ambulans enkelt kan köra över, men som jag som bilist inte är van vid.