Den 28 september packas sommargågatan längs Hornsbergs och Kristinebergs strand ihop för i år. Flera åtgärder har satts in genom åren för att stoppa stöket och öka trivseln.

Och nu verkar arbetet ha gett resultat.

Enligt trafikkontoret har antalet klagomål i området minskat till 72 jämfört med 133 förra året.

Och såväl kommunpolisen som flera boende som Mitt i har talat med, och som kommenterat på vår Facebook-sida, vittnar om en lugnare sommar än tidigare.

Flera lyfter även fram det jobb som samverkansgruppen av boende gjort, något som gläder en av initiativtagarna David Cramér. Gruppen för ständig dialog med staden, stadsdelen och polisen kring läget i området.

–  Jag håller med om att känslan har blivit bättre, framför allt andra delen av sommaren har det varit ovanligt lugnt och skönt, säger David Cramér.

Ett tydligt exempel på att samarbetet funkar bra är elsparkcyklarna, enligt Cramér. Där var det problem i början av sommaren, men efter dialog sattes det in åtgärder som låghastighetszon efter bara några dagar. Ett annat exempel är att delen mellan kajen och restaurang Piren nu också är inbojad, något gruppen föreslog redan för tre år sedan.

– Det fick ut vattenskotrarna, men de som körde hade ofta kompisar längs kajen så det blev både lugnare där och färre vattenskotrar, säger han.

När det gäller högljudda danskvällar långt in på natten kvarstår dock problemen, även om några arrangörer har flyttat, enligt Cramér. Danskvällarna är trevliga inslag, men problemet är att musiken höjs efter 22 och långt in på natten, enligt honom. Där hade gruppen gärna sett ett "tydligare agerande" av polisen.

I somras fick polisen möjlighet att på plats bötfälla både för hög och störande musik och buskörning med vattenskotrar. I Stockholm har åtta respektive 14 böter kring detta delats ut under sommaren.

– Vi har satt ribban för att rapportera väldigt högt, det ska vara allmänt störande. Varje gång vi kommer in till stan är det som ett smörgåsbord, det kan vara 50 vattenskotrar, och det tar tid att rapportera. Därför koncentrerar vi oss på dem som beter sig sämst, säger Johan Skogfeldt, gruppchef vid Sjöpolisen. 

Problemet med fartdårar på vattenskotrar har ökat stadigt de senaste åren, men i år har det legat på samma nivåer som förra året, enligt honom.

Johan Skogfeldt betonar att det inte är vattenskotrarna i sig som är problemet och hoppas att körkortet som planeras att införas till nästa sommar kan vara en lösning. 

– Problemet är den klick med förare som inte kan bete sig. Min förhoppning är att körkortet kan stävja en del av det, men det kommer inte ta bort allt.

Till nästa år hoppas staden även på ordningsvakter. Stadens säkerhetschef meddelar att de har på nytt överklagat det senaste avslaget från polisen så fortsättning följer.

David Cramér hoppas samverkansarbetet och åtgärderna upprepas nästa år men att ”myndigheterna är lite mer på tårna i början av säsongen”.

– Vi ser gärna mer beivran från polisens sida. Om man sänder tydliga signaler i början så tror jag att man sparar mycket insatser sen.