Förarlöst. Solna sneglar på Barkarbystaden i Järfälla där det finns självkörande bussar. Det passar även Järvastaden, tycker staden som dock sågar ett flertal förändringar som SL vill göra i busstrafiken. Foto: Stefan Källstigen

Solna vill ha förarlösa bussar i Järvastaden

Bergshamra kan bli förloraren i nya busstidstabellen. Solna stad är kritisk till ett flertal förändringar som SL föreslår.

  • Publicerad 08:15, 16 jun 2022

Det skulle vara ett bra verktyg för att förbättra för invånarna i Järvastaden.

I december träder en del trafikförändringar i kraft när det gäller länets busstrafik.

SL:s förslag har skickats till berörda kommuner, och nu har Solna svarat.

– Det är ganska tydligt att det innebär försämringar för Solnaborna på tre av linjerna, säger tekniska nämndens ordförande Magnus Persson (C).

Berörd är linje 508 mellan Danderyds sjukhus och Karolinska. Här vill SL, i syfta att snabba på resan, skippa Björnstigen och hoppa över Bergshamra C och Kungshamra.

Även Solna kyrka blir utan sin buss i förslaget, som SL även vill dra in på buss 507 (Odenplan-Västra skogen).

– Det skulle bli betydligt längre att gå för alla de som kommer för att besöka anhöriga på Norra begravningsplatsen.

Vad gäller 507:an säger staden nej till att ändra slutstation från Odenplan till Karolinska norra.

Vidare föreslås linje 178 få indraget stopp på hållplats Sörentorp, det avråder staden också från.

Inspireras av Barkarby

Däremot ger Solna tummen upp till att förlänga buss 526 (Sollentuna-Karolinska) med ny vändplats på Norra stationsgatan.

Staden skickar samtidigt med ett önskemål om förarlösa bussar i Järvastaden.

– Det är en tät stadsdel där det byggs mycket. Bussarna är ofta fulla och många ska till och från pendeltåget. Vi ser att det finns ett stort behov av busstrafik och förarlösa bussar, som körs i Barkarby, skulle vara ett bra verktyg för att förbättra för invånarna.

Hur mycket Solna har att säga till om är oklart. Det är SL och regionen som beslutar om trafikförändringar.