"Under 2019 byggde kommunen ut 4,3 km regionala cykelstråk. Kommunen har dessutom ett brett och ambitiöst arbete vad gäller andra åtgärder för ökad cykling som t ex vinterunderhåll med hjälp av sopsaltning, utbyggnad av cykelparkeringar och cykelkampanjer" lyder motiveringen.

– Jätteroligt, sade Gunilla Sandin, trafikplanerare i Sollentuna kommun.

Hon var på plats för att ta emot priset, en liten cykelskulptur, när det delades ut på tisdagen, samtidigt som det regionala cykelbokslutet för 2019 presenterades. Bokslutet är en genomgång av hur det går med den regionala cykelplanen.

En av fem ska cykla

Enligt den ska hela länet vara sammankopplat av ett cykelvägnät med hög standard till 2030. Då ska också andelen resor som görs med cykel ha ökat från dagens sju procent till 20 procent.

Men i så fall måste det till mer än de 28 kilometer cykelvägar som byggts i länet under 2019, närmare bestämt dubbelt så mycket, och det varje år.

Hur ska det gå till?

– Vi måste komma överens, staten, regionen och kommunerna, för att få till det. Nu kallar vt till en cykelförhandling för att få regeringen att tillsätta resurser, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

– Men skulle alla leva upp till målen som Sollentuna gör så vore det inga problem.

Han menar att vi måste sluta se på cykling som ett marginellt trafikslag, utan som lika viktigt att satsa på som Nya tunnelbanan och Förbifarten.

– Om vi når upp till att 20 procent av resandet görs med cykel så motsvarar det hela tunnelbanans kapacitet, men till en spottstyver av kostnaden.

Tyresöstråk planeras

Enligt cykelbokslutet planeras för 82 kilometer under den närmaste femårsperioden. En ny stråkstudie pågår också under året, Tyresöstråket, som går mellan Tyresö centrum och Nacka.

Sedan tidigare finns Åkersbergastråket, Västerhaningestråket, Salem-Södertäljestråket, Hässelbystråket, Edsvikenstråket och Ny cykelkoppling Botkyrka.

De är helt eller delvis genomförda, och studierna är en hjälp för kommunerna och Trafikverket när de ska prioritera och planera.

För det är väghållarna som är ansvariga för utbyggnaden av cykelvägnätet.

De flesta kommuner har politiskt beslutade cykelplaner. Men inte Lidingö, Vaxholm, Vallentuna och Upplands Väsby.

Är det risk att cykelbanor tar slut vid kommungränsen?

– Vi når inte cyklingens fulla potential om vi inte kan tänka bort kommungränserna. Alla bör ha en cykelplan och se cykeltrafiken som lika viktig som väg- och gångtrafik, säger Gustav Hemming.