Så här kan den nya linjen gå.

Söderort kan få en helt ny spårvägslinje

Nu finns konkreta förslag på hur en ny spårväg kan dras mellan Älvsjö och Gullmarsplan, via Östberga.

  • Publicerad 07:08, 15 apr 2016

Staden och landstinget tittar just nu på hur Älvsjö och Gullmarsplan ska förbindas på bästa sätt. En idé är en ny spårväg som kopplas ihop med Tvärbanan i höjd med Årsta.

Två alternativa dragningar

Utredarna tänker sig två alternativa dragningar: från Tvärbanan längs Huddingevägen och Årstafältet ner till Östberga och vidare till Älvsjö, eller längs Bägerstavägen och Sockenvägen via Östberga ner till Älvsjö.

– Om Spårväg syd blir verklighet kommer den att sluta i Älvsjö och sen har vi tvärbanan som går över Årstafältet en bit bort. Det är inte helt otroligt att framtida planer visar att det kan finnas en möjlighet att slå ihop systemen, säger Per Ekberg, tillförordnad planeringschef på trafikförvaltningen.

Men ännu är ingenting klart och förvaltningen ska titta på flera olika sträckningar, både för buss och spårväg.

Buss kan lösa problemet

En tanke är att en busslinje kan lösa problemet när tunnelbanestationen Enskede gård läggs ner.

– Vi har en speciell fråga som rör Enskede gård som vi kommer att bevaka i det här sammanhanget. De har ju tunnelbana i dag men den stationen ska flyttas in i Slakthusområdet så vi måste lösa trafiksituationen för dem som får längre till tunnelbanan. Sen vet vi inte om vi kommer att kunna lösa det inom just det här projektet. Det kan bli en annan lösning.

Det här är den nya linjen

Den nya stomförbindelsen heter linje M och kommer att binda ihop Älvsjö och Gullmarsplan på sin sträckning mellan Skärholmen och Orminge. Linjen passerar också Fruängen, Gullmarsplan och Sickla.

Stora delar av linje M har samma sträckning som Spårväg syd. Buss eller spårväg mellan Älvsjö och Gullmars? Det beror på hur det går med planerna för Spårväg syd.

Stomtrafik är ”ryggraden” i kollektivtrafiken och är linjer som har hög turtäthet och sällan dras om.

Att bygga spårväg tar ungefär tio år från beslut till färdig spårväg. För stombussar räknar man med ungefär fem år.

Visa merVisa mindre