För tillfället är det inte mycket till vinterväder, men när snön kom till Mälaröarna för ett par veckor sedan kom det oväntat mycket på kort tid, säger Doraid Hanoodi som är vägingenjör i Ekerö kommun.

– Vi fick in mer klagomål än vanligt. Det finns till exempel många cykelvägar som måste vara röjda, särskilt nu i coronatider när allt fler cyklar till jobbet. Det är viktigt att vi håller samma standard som vanligt, säger han.

Cykelbanorna måste sopsaltas: ett särskilt fordon borstar bort snön och sprider samtidigt ut en saltlösning. Kommunen fick in flest klagomål på sopsaltningen på en populär cykelsträcka som leder från Stenhamra centrum till Brommaplan.

– Vi måste sopsalta ordentligt där. Körbanor och trottoarer inom centrum måste också sopsaltas, säger Doraid Hanoodi.

Bra standard

– Vi håller en ganska bra standard på Ekerö. Vi börjar snöröja om det blir tre centimeter snö, vilket är en hög standard jämfört med andra kommuner som röjer först om det blir fem eller sex centimeter.

Men arbetet med snöröjningen är inte bara igång när det snöar. När temperaturen slår om blir arbetet ett annat.

– När snöfallet lagt sig och temperaturerna går upp och ner kan halkan bli ett större problem. När det är växlande temperatur måste gång- och cykelvägarna röjas 4–5 ggr per dag och vi måste bekämpa halkan, säger Doraid Hanoodi.

Framkomligheten får enligt vägingenjören inte påverkas nämnvärt.

– Vägarna ska vara i drift dygnet runt. De första timmarna efter ett snöfall kan det bli svårare att ta sig fram och det händer, särskilt vid infarter och korsningar, att en snövall blir till. Men det är viktigt att det hela tiden går att ta sig fram.

Ny upphandling

Snart ska kommunen fatta beslut om en ny upphandling för gång -och cykelvägar.

– Då gäller det att vi håller den standard vi haft och gör förbättringar på vissa ställen som är viktiga när folk ska till jobbet och barn till skolan.