Trots ambitiösa satsningar på Stockholms cykelnät finns här och var luckor, där en säker cykelbana plötsligt upphör och lämnar cyklister villrådiga om hur de ska rulla vidare.

Sandåkravägen i Sköndal är ett typexempel. Från Tyresö/Skarpnäck-hållet går en bred cykelbana med gott om utrymme för både fotgängare och cyklister. I höjd med Pepparkaksgränd och Sandåkraskolan upphör den plötsligt.

Här tvingas cyklister ut i vägbanan bland bilarna. Vissa väljer i stället att cykla på trottoaren, till fotgängarnas förtret.

Pendlingsstråk i cykelplan

Ändå är Sandåkravägen utpekad som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan.

– Det är oklart var man ska få plats. Jag gillar inte att cykla bland de som går på trottoaren och plinga så de måste flytta sig. Men det är inte mycket plats i vägbanan heller, konstaterar Finn Hallin, som cyklar mellan Hökarängen och Skarpnäck.

Skarpnäcksbon Gunnel Jonasson, som cykelpendlar till Älvsjö, är inte heller nöjd med Sandåkravägen som den ser ut i dag.

– Det har hänt att jag cyklat upp på busshållplatsen för att slippa cykla bland bilarna, men det är inte så populärt bland dem som står där, säger hon.

Ny cykelbana på g

Men nu finns det ljus i sikte för Finn, Gunnel och de andra i snitt tusen personer som cyklar den här sträckan varje dygn. På sitt senaste möte tog trafiknämnden ett genomförandebeslut om en ny dubbelriktad gång- och cykelbana på Sandåkravägen. Det handlar om en sträcka på 750 meter, mellan Maria Röhls väg och Sköndalsvägen.

– Det här är en del av ett regionalt cykelstråk ut till Tyresö och den här sträckan uppfyller inte kraven. Dessutom byggs det jättemycket i Sköndal. Alla som bor där ska på ett enkelt sätt kunna cykla in till stan, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

I satsningen ingår också upphöjningar i vägbanan som ska göra övergångsställena vid skolan säkrare och tvinga bilar att sakta ner. Att cyklar får mer utrymme gör dessutom att körbanans bredd för bilar minskar på delar av sträckan.

– Det ska inte påverka framkomligheten för bilar, men däremot hastigheten. Det handlar om att skapa en säker trafikmiljö för skolbarnen, säger Daniel Helldén.

Även på Sköndalsvägen

Cykelbanan kommer att gå hela vägen ner till Sköndalsvägen. Där ska den ansluta till en annan ny cykelbana, som byggs inom projektet med den nya handelsplatsen.

Det som däremot fortfarande saknas i planeringspusslet, är en säker och smidig passage från Sköndalsvägen via Gubbängsmotet, över till cykelstråket på Farstasidan.

– Där har vi ännu inte hittat någon bra lösning, konstaterar Daniel Helldén.