Så sent som i juni meddelade regeringen, med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i spetsen, att ett förbud mot att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor börjar gälla från den första september i år.

– Det ska vara ordning och reda på våra gator och torg, sa han då.

https://www.mitti.se/nyheter/regeringen-forbjuder-fri-parkering-pa-elsparkcyklar/repvfo!DGoGxMaaoWAeYhIVSGIg/

Nu tar regeringen det ett steg längre, och förbjuder all framfart av elsparkcyklar på gångbanor, något Aftonbladet var först att rapportera om. Även det träder i kraft bara tio dagar före valet.

– Nu är det slutlekt, säger han på en pressträff under torsdagen 28 juli.

För den som bryter mot förbudet om att köra elsparkcykel i gångbanan kan det bli 500 kronor i böter.

"Många stockholmare rädda"

Förbudet välkomnas av Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP), om än med viss skepsis.

– Många stockholmare är rädda när elsparkcyklarna kommer farande i 20 km/h på en trottoar där högsta hastighet är i 7 km/h. Staden hade däremot ett liknande förslag redan 2019 där vi ville förbjuda det i vissa områden. Men i grunden är regeringens förslag bra, säger han.

Kan staden göra något åt elsparkcyklarna till dess att lagen träder i kraft?

– Nej. Det är upp till företagen att informera sina användare klart och tydligt att man inte får köra på trottoarerna. Vad vi däremot kan göra är att inte förnya tillstånd till de företag som inte sköter detta.

Tillstånden som Helldén hänvisar till är återkommande upphandlingar som Stockholms stad ger till elsparkcykelföretagen, för att de ska få placera ut sina fordon på stadens gator.

Det är bland annat genom dessa som antalet elsparkcyklar har halverats sedan de var som flest – från 24 000 till 12 000 stycken.