Den centrala knutpunktens röra och byggstök har nästan blivit en så vardaglig syn att det är lätt att glömma att det en dag ska stå färdigt.

– Klart att det är lite jobbigt att gå omvägar man inte behövt gå tidigare eller ska behöva gå senare, säger Johan Schreiber, som knuffar en barnvagn över Guldbron.

Bygget ser han dock som ett nödvändigt ont.

– Jag förstår att det tar tid. Jag hoppas bara att man lever tillräckligt länge för att se det stå klart.

Inte så vackert

Speciellt tilltalande är det inte, konstaterar Christina Aurusell som sitter i solen på Ryssgården.

– Fult är det. Förr var det så trevliga serveringar här. Jag hoppas mest det blir fint när det är klart. Stockholm är en vacker stad och mycket utgår härifrån.

Samtidigt är det inte helt lätt att ha koll på vad som händer bakom alla byggplank, menar hon. Det är hon nog inte ensam om att tycka.

Låt oss då påminna om vad det faktiskt ska bli av Slussen. I korthet:

Ett av målen med bygget är att ge mer utrymme till gående, cyklister och bussar.

Stadsgårdsleden däckas över och nya Katarinaparken anläggs ovanpå, med terrasser mot kajen. Nya kontorshus ska även på plats där.

Södermalmstorg görs om, Ryssgården får ett lyft och på vattnet byggs nya Slusstorget. Mälarterrassen, som hamnar på Södermalmssidan, blir hem för nya verksamheter och häng.

I Katarinaberget byggs en ny bussterminal.

Arbetet har pågått i ungefär fem år och några år återstår än. Men vad är det som sker just nu?

– Hittills har det varit mycket rivning, men nu går vi in i en fas där vi bygger upp mer. Nu börjar man se nya Slussen ta form, säger Olivia Collin, kommunikatör vid projektet.

Gångbro öppnar

Under sommaren pågår till stor del mark- och grundläggningsarbeten.I Katarina­berget installationsarbeten. I slutet av sommaren ska södra avbördningskanalen, där vatten tappas från Mälaren till Saltsjön regleras, tas i bruk.

Samtidigt fortsätter utgrävningarna på Södermalmstorg, den sista i samma omfattning. Arkeologer finns dock kvar i projektet hela vägen för att gå igenom muddringsmassor efter fynd.

Nästa stora förändring väntar i slutet av året. Då ska den östra gångbron för fotgängare och cyklister, som går under Guldbron, öppna.

Nya Slussen väntas stå klar 2025.