Slussen-bron byggs i Kina – frakten ger massivt växthusgasutsläpp

Den nya gigantiska bron i Slussen som ska förbinda Södermalm och Gamla stan har tillverkats i Kina och fraktats till Stockholm med båt, skriver Aftonbladet. Transporten orsakar ett massivt utsläpp av växthusgaser och vid upphandlingen av bron har inga miljökrav ställts.

  • Publicerad 10:54, 1 okt 2019

En ny bro ska förbinda Södermalm och Gamla stan när Slussen byggs om. Bron är 140 meter lång, väger 3 700 ton och kostar 198 miljoner kronor, skriver Aftonbladet.

Bron – som staden beställt av Skanska – är dock inte tillverkad i Sverige, eller i Europa, utan i Kina. Den gigantiska bron ska fraktas med båt till Sverige, skriver tidningen, vilket orsakar ett massivt utsläpp av växthusgaser.

Lika med 3 500 bilresor

Aftonbladet hänvisar till IVL, Svenska miljöinstitutet, som räknat ut att det handlar om 1 000 koldioxidekvivalenter, ett mått på utsläpp av växthusgaser. Enligt tidningen är det lika mycket utsläpp som att köra en medelstor bil genom Sverige 3 500 gånger, eller flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger.

Och då handlar det endast om resan till Stockholm, inte färjans returresa till Kina.

Stockholm stad förklarar valet av leverantör med att det är få hamnar som klarar att bygga så stort. Enligt tidningen valde Skanska bort en hamn i Tyskland av kostnadsskäl.

Ställde inga miljökrav

Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad, säger till Aftonbladet att Stockholm har ställt krav på miljön i upphandlingen.

Men när tidningen kontaktar Eva Rosman, pressansvarig för Slussenprojektet, framkommer att de inte vet om hur stor miljöpåverkan från brotransporten är, och att de inte kan ställa krav på i vilket geografiskt område som bron ska tillverkas i, men hänvisning till Lagen om offentlig upphandling, LOU.

I ett mejl till Mitt i skriver Eva Rosman, att man däremot är trygg med att Skanska har högt ställda miljökrav och att de vet att Skanska också har klimatkompenserat för transporten utifrån den klimatpåverkan det har.

Klimatkompensationen minskar inte utsläppen nu

Staffan Laestadius, KTH-professor

Skanska säger till tidningen att bolaget klimatkompenserar för frakten, en ifrågasatt metod enligt KTH-professorn Staffan Laestadius.

– Klimatkompensationen minskar inte utsläppen nu. Klimatkompensation ska ske försiktigt och varsamt och när det inte finns några andra alternativ.