BÄTTRE SERVICE. Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, vill att serviceutbudet i anslutning till SL-trafiken ska förbättras. Foto: Mostphotos/Pressbild

SL vill lansera postservice och matkassar i t-banan

Mängder av nya reklamytor. Men också en betydligt bättre service. Det här är SL:s plan för att överleva ekonomiskt i coronatider.

  • Publicerad 20:03, 28 sep 2020

Vi ska göra oss av med de sista resterna av det gamla DDR-Sverige i SL-trafiken

SL blöder. Verksamheten går back runt 100 miljoner kronor i veckan. Huvudanledningen är förlorade biljettintäkter, då folk inte ska resa under coronapandemin. Men också på grund av den så kallade pandemiplankningen som har brett ut sig, enligt Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm.

Så ska bussbolagen få bukt med pandemiplankare

I veckan klubbade trafiknämnden i Region Stockholm igenom en utvecklingsstrategi för kollektivtrafiken, som nu kallas för ”SL:s coronaplan”.

– Bortom coronan, när vi ska återstarta kollektivtrafiken, vill vi hitta nya intäkter. Vår plan är att modernisera SL-trafiken och samtidigt öka intäkterna med en miljard på fyra år, säger Kristoffer Tamsons.

Pengarna ska dels komma in via betydligt mer reklam, något som Tamsons förespråkat i många år.

Samtidigt finns mycket slantar att hämta i ökade hyresintäkter. Det SL tittar på är bland annat att erbjuda postservice i tunnelbanan, där befintliga kiosker ska kunna byggas ut och erbjuda paketutlämning. Även automatiska paketutlämningsboxar kan byggas på så kallade ”döda ytor” där folk passerar.

Utöver det kan det bli möjligt att beställa mat på nätet, som man sedan hämtar ut på väg hem.

– Det många resenärer efterfrågar och saknar i dag är mer tjänster i anslutning till SL. Här finns det en jättestor potential, säger Tamsons och fortsätter:

– Livsmedelsaktörer kan verka i eller på en station och dela ut färdigpackade matkassar som man beställt tidigare. Resenärer slipper då stressa till matbutiken på väg hem, utan kan lösa detta i samband med att man reser med SL.

Hongkong-inspiration

Inspiration har hämtats från bland annat Hongkong, London, New York och Singapore, som ligger långt fram både i att erbjuda resenärer bättre service och tjänster, samtidigt som reklamytor vid stationer, perronger och rulltrappor maximeras.

– Kollektivtrafiken ska inte bara handla om att transportera människor mellan två punkter. Vi kan tillhandahålla så otroligt mycket mer, säger Tamsons som menar att man i Sverige under många år har haft en ”tillbakalutad attityd om vad kollektivtrafik är”.

– Vi ska göra oss av med de sista resterna av det gamla DDR-Sverige i SL-trafiken. Vi måste anpassa oss för att möta ett modernt storstadsbehov och erbjuda det folk vill ha ut av kollektivtrafiken.

Så mycket vill SL tjäna

2019 hade SL drygt 451 miljoner i reklamintäkter och 843 miljoner i hyresintäkter från lokaler som hyrs ut.

Enligt den coronasatsning som klubbades igenom i trafiknämnden 22 september bedömer SL att uthyrning av kommersiella ytor kan öka intäkterna med 50 miljoner kronor per år, samt att reklamintäkterna kan öka med 150 miljoner kronor per år.