Plankandet under pandemin medförde förluster för regionen på 750 miljoner kronor ifjol, enligt uppgifter från trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Det är en ökning med 480 miljoner jämfört med 2019. Mest av allt ökade plankandet på bussar, pendeltåg och på resor längs tvärbanan.

Lättare att kliva på utan biljett

Under pandemin har SL i perioder dragit ner på kontrollerna på grund av smittorisken. Sedan ifjol har passagerare kunnat kliva på bak i bussen vilket gjort att man inte haft möjlighet att blippa sitt kort utan har fått använda mobilen för att köpa enkelbiljetter.

– Fusket ombord på våra bussar ökade med hela 1000 procent i fjol och vissa dagar reste uppemot åtta av tio utan att göra rätt för sig. Det var inte ett stolt ögonblick i kollektivtrafikens historia. Fjolåret präglades av ett mörker vi inte har råd med i år, säger Christofer Tamsons, i en kommentar.

https://www.mitti.se/nyheter/s-och-v-kritiska-till-fler-kontrollanter-i-sl-trafiken/repuef!32BMpVZMlOH224GM7LNQ/

M vill ha fler kontroller och hårdare straff

Hans nya strategi är att fyrdubbla kontrollerna i år, jämfört med i fjol.

– Steg för steg ska vi ta tillbaka kollektivtrafiken till det hederliga Stockholm. Biljettkontrollerna ska fyrdubblas jämfört med i fjol och fler riktade kontroller ska genomföras. Samtidigt måste lagstiftarna ge oss möjlighet att själva bestämma nivån på tilläggsavgifter, att kunna skärpa påföljderna vid återkommande plankning och se över möjligheterna att utdöma andra påföljder än böter, säger Kristoffer Tamsons.

SL är inte ensamma om att trappa upp i striden mot plankarna. I Göteborg pågår också en offensiv med fler kontrollanter än någonsin i kollektivtrafiken.