Tanken är att bussarna i framtiden ska styras från något som närmast kan likna flygplatsers trafikledartorn.

www.mitti.se/nyheter/snart-ryker-personalen-pa-de-sjalvkorande-bussarna/repuhE!ZxJYwsV7Wv0gD29tLkaAA/

Och målet är att börja testa det redan i höst, men det är mycket som ska gå i lås innan det kan bli verklighet.

”Dels är frågan om självkörande fordon utan operatör ombord beroende av hur lagstiftningen ser ut. Där pågår ett arbete tillsammans med Transportstyrelsen. Dels handlar det om hur tekniken fungerar och utvecklas till dess”, skriver Elin Lindström, SL:s presskommunikatör, i ett mejl till Mitt i.

De första bussarna rullades ut för fyra år sedan och när Mitt i pratar med boende i området har få åkt eller ens sett andra använda bussen.

Hur värt är det att fortsätta med satsningen?

”Det handlar framför allt om att hitta nya sätt att utveckla kollektivtrafiken. Tittar man på Barkarbyi stort tror vi att satsningen gett resultat som syns i hela trafiken i området”, skriver hon.

Elin Lindström menar att 67 procent av alla som reser inom Barkarbystaden använder kollektivtrafik, inklusive de förarlösa bussarna.

”Bara Stockholms innerstad ligger på motsvarande nivåer”, skriver Elin Lindström.

Pandemipåverkan

Enligt SL har pandemin gjort att fler har valt bort de små och trånga bussarna.

”Stora användargrupper har varit pensionärer som använder bussen till och från matbutiken, men även Ikea-resenärer”, skriver Elin Lindström.