Kjell Seger, 63, cyklar ofta men kör även bil ibland: "Jag bryr mig inte så mycket om att skyltarna försvinner". Foto: Pekka Pääkkö

Cykla mot enkelriktat

Vad gäller saken?

Stockholms stad har i flera år försökt hitta ett sätt att låta cyklister färdas i en annan riktning än bilisterna. Under 2016 genomfördes försök i innerstan.

I början av 2019 tog Stockholms stad flera beslut om att cyklister ska undantas enkelriktning. Totalt antogs 357 lokala trafikföreskrifter.

En privatperson överklagade föreskrifterna och både länsstyrelsen och Transportstyrelsen kom fram till samma sak: Att cykla mot enkelriktat är inte tillåtet.

Transportstyrelsens beslut går inte att överklaga men för trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), är frågan ändå inte över.

Visa merVisa mindre

Skyltkaoset kostar staden mellan 5 och 6 miljoner

Mellan 2,5 och 3 miljoner kronor har det kostat skattebetalarna att byta skyltarna så att cyklister kunde cykla mot enkelriktat. Att byta tillbaka, efter Transportstyrelsens upphävande av reglerna, kan kosta ungefär lika mycket till.

  • Publicerad 04:56, 8 mar 2020

Att byta skyltarna från motortrafik förbjuden till enkelriktat med tilläggstavlor har kostat mellan 2,5 och 3 miljoner kronor, uppskattar trafikkontoret hos Stockholms stad. Att byta tillbaka borde kosta ungefär lika mycket resonerar trafikkontoret.

Slutnotan hamnar då på mellan 5 och 6 miljoner kronor. Trafikborgarrådet i Stockholms stad tycker att skulden ska bäras av Transportstyrelsen.

– Det är såklart beklagligt att det här kostar massa pengar men det faller tillbaka på Transportstyrelsen som inte kan göra en rimlig analys om vad som ska gälla, säger Daniel Helldén (MP).

Inte bestämt vad som sätts upp i stället

Han motsätter sig dock att kostnaden för omskyltningen kommer att dubbleras om de ska gå tillbaka till det som var innan – motortrafik förbjuden.

– Man behöver väl inte skaffa nya skyltar om vi använder de som satt uppe tidigare, säger Daniel Helldén (MP).

Det var i februari som Transportstyrelsen upphävde Stockholms stads lokala trafikregler som tillät cyklister att cykla mot enkelriktat. Den mest kärnfulla motiveringen var: Om ett fordon färdas mot enkelriktningen – så är gatan inte längre enkelriktad. Det går alltså inte att göra undantag från enkelriktat, menar myndigheten.

Transportstyrelsens beslut går inte att överklaga så Stockholms stad måste skylta om. Det är ännu inte bestämt om staden går tillbaka till motortrafik förbjuden.

– Det måste vi ha en dialog med trafikkontoret om först, säger Daniel Helldén.