Fartyget hade frusit fast, men knackades loss. Långsamt bogserades det genom isrännan. Foto: Pekka Pääkkö

Skrotbåtens sista resa – men resten blir kvar

Nu är skrotbåten borta från pirathamnen vid Årstaviken. Men när de andra olagligt ankrade båtarna försvinner är inte klart – eftersom ingen vet vem som har ansvaret.

  • Publicerad 11:18, 21 mar 2018

Strax innan klockan 10 på onsdagsmorgonen bogserades den stora skrotbåten bort från pirathamnen vid Årstavikens strand på Södermalm. Färden går rakt till skroten i Sundbyberg.

Många nyfikna hade samlats för att titta, och med sina mobiltelefoner dokumentera, den sista resan.

– Det är skönt att den äntligen försvinner. Men det finns ju många andra båtar kvar, som också borde tas bort, säger en närboende.

Det nerbrunna vraket transporteras bort från det som brukar kallas Oljepiren eller pirathamnen. Trots att det har brunnit flyter det fortfarande.

Staden diskuterar

Förutom skeppet som brann ligger det flera, både större och mindre, båtar och fartyg på bryggan bredvid.

Dessa farkoster ligger också förtöjda illegalt. Men när de försvinner är fortfarande inte klart. Staden diskuterar ännu med landstingets fastighetsbolag Locum om vem som har ansvaret.

– Vi är väldigt överens om att vi måste hitta en lösning för piren då den skapar mycket irritation och oro. Nu handlar det om att komma överens om detaljerna, säger Fabian Kjessler, enhetschef på exploateringskontorets markförvaltning.

Kan du säga när du tror att diskussionerna är klara?

– Nej, jag kan inte säga det just nu.

Att forsla bort och skrota det nerbrunna skeppet beräknas kosta runt 750 000 kronor. Kronofogden stod för notan.