– Nu har vi haft delvis distansundervisning ett tag, men stora delar av hösten hade vi distans helt och hållet. Så v vet att det betyder mindre effektiva lektioner. Man måste plugga mer, säger Sebastian Christenson som går tredje året på teknisk linje på Rudbeck.

Hans kompis Emil De Maria Peterson, också han i trean men på naturvetenskaplig linje, håller med.

– Man sparar in lite på restiden, men måste lägga ner mer tid på skolarbetet eftersom det blir mindre effektiv kommunaktion på lektionerna, säger han.

Regional uppmaning

Distansundervisning i högstadiet och på gymnasiet under veckan efter sportlovet var en av de nya regionala rekommendationer som kom från Smittskydd Stockholm och Folkhälsomyndigheten i tisdags.

Utbildningsnämndens ordförande i Sollentuna Soley Aksöz Lithborn (M) hörsammade uppmaningen och tog beslut om distansundervisning för kommunens elever i årskurs 7–9 och på gymnasiet.

För gymnasiet innebär det alltså en återgång, om än tillfällig, till hur det såg ut under stora delar av hösten. De senaste veckorna har man annars haft delvis fjärrundervisning, berättar Sebastian och Emil.

– Nu har vi gått olika dagar. Ettorna har varit här måndag–onsdag och tvåorna och vi i trean har varit här torsdagar och fredagar, säger Sebastian.

"Varje lektion ett litet prov"

Det har fungerat bra, tycker de. Men undervisning helt på distans är alltså tuffare.

– På vanliga lektioner lär jag mig mycket genom att ta in olika intryck. Men man får inte så mycket intryck från en liten skärm, säger Emil.

– Vi har mycket mer inlämningsuppgifter när det är distansundervisning. Det blir nästan som att varje lektion är ett litet prov. Det kanske är naturligt, lärarna måste ju försöka få reda på vad vi gör, men det är mer krävande än vanlig undervisning, säger Sebastian.