Under uppväxten satsade Lucas Estrada inte enbart på sin egen karriär som artist. Vid sidan av var han med och grundade skivbolaget LoudKult – allt från sitt pojkrum i Tullinge.

– Målet med musiken är att sprida glädje. Det känns som att det behövs mer av det, sa han till Mitt i för tre år sedan.

Sedan dess har både hans musikkarriär och LoudKults tagit raketfart. Lucas Estrada är i dag bland de 20 mest spelade artisterna i Sverige på Spotify, och hans skivbolag LoudKult firade nyligen att de uppnått en miljard strömningar på samma plattform.

– Vi har byggt upp ett fantastiskt nätverk där musiken får tala för sig självt, förklarar Jesper Cederlind, marknadschef på LoudKult.

LoudKults motto – by artists, for artists – lyser igenom hos de 500 artister de har kontrakterat från 46 länder. Genom att lyfta fram helfärska artister i olika genrebaserade spellistor med många lyssnare på plattformar som Spotify eller SoundCloud, introduceras dem för en bredare publik.

– Vi känner att vi ligger i framkant i hur framtidens skivbolag bör jobba, säger Cederlind.

Nu ligger fokus på den svenska marknaden, men redan nästa år siktar LoudKult på att ta sig an en ännu bredare global musikmarknad. De vill både fånga upp fler oupptäckta talangfulla musikartister och nå en bredare publik.