Skarp kritik mot Hembla i Jordbro

Långsiktig förvaltning och att värna om sina hyresgäster, det är hyresvärden Hemblas ledord. Men hyresgäster i Hemblas fastigheter i Jordbro har en annan bild. Marie Asplund saknade både badkar och el sitt badrum i flera månader.

  • Publicerad 14:12, 17 dec 2021

De struntar i all typ av underhåll och väntar på att folk flyttar ut.

Marie Asplund sitter i sitt grönmålade kök på Södra Jordbrovägen, utanför fönstret har mörkret lagt sig. Hon bor i en av Hemblas 1 995 lägenheter i Jordbro.

Den privata hyresvärden Hemblas idé går ut på att köpa lägenhetshus byggda på 1960- och 1970-talen, i det som kallas miljonprogramområden, som de sedan successivt renoverar. Ledordet är att vara en långvarig fastighetsvärd där hyresgästen prioriteras.

Men verkligheten visar något annat. Marie Asplund har bott i sin lägenhet i 20 år, men nu vill hon härifrån.

– Om någon sa att de hade en lägenhet i Haparanda till mig i dag så flyttar jag direkt.

TUFFT. För Marie Asplund har det senaste halvåret varit väldigt tufft. "Det har varit väldigt mörka perioder, jag har inte vetat vad jag ska göra". Foto: Sacharias Källdén

Långtgående renovering

Marie Asplund har gravt nedsatt syn och ena halva foten är amputerad. I maj i år fick hon en vattenläcka i badrummet och kakelplattorna ramlade ner. När tidningen Hem och hyra, som var först med att rapportera om Marie, var på besök hade fastighetsskötaren tejpat upp plattorna med silvertejp.

Hela badrummet fick rivas ut och sedan dess har renoveringen gått långsamt. När Mitt i är hos Marie sex månader senare har hon varken el eller badkar i badrummet. Sedan maj har hon tvättat håret i diskhon. En vecka efter Mitt i:s besök är badrummet färdigrenoverat.

Enligt Marie beror den långsamma renoveringen på att hon inte ville ha den lyxrenovering som Hembla erbjöd henne när badrummet revs ut. Renoveringen innebar golvvärme, handdukstork och en hyreshöjning på 600-700 kronor.

– Jag ska absolut inte bekosta något jag inte orsakat. Men det är som att ska jag inte ha renoveringen så blir inget av.

"Inget händer"

Marie sa nej till renoveringen och undvek hyreshöjning. Tina Hagberg bor i lägenheten mittemot Maries.

– I dag händer inget från hyresvärden. De struntar i all typ av underhåll och väntar på att folk flyttar ut. Sen kan de renovera och chockhöja hyrorna.

Tinas tak i vardagsrummet har börjat smula efter att en gammal ihoplappning från en vattenläcka börjat släppa. I sovrummet har ett vibrerande ljud hållit henne vaken under nätterna.

– När Hembla varit här säger det att det inte vet var ljudet kommer från, då fick jag tipset att lägga en handduk på elementet.

RENOVERING. När Mitt i besöker Marie i Jordbro hade hon varken el eller ett badkar i badrummet. Foto: Sacharias Källdén

GRANNAR. I över 20 år har Marie Asplund och Tina Hagberg varit grannar i huset i Jordbro. I dag har de en nära vänskap. Foto: Sacharias Källdén

Förvalta långsiktigt

Enligt Filip Björnfot Nilsson, Hemblas områdeschef i Jordbro, är målet att finnas där långsiktigt och nära hyresgästerna.

– Vi vill värna om våra hyresgäster och fastigheter. Vi rustar upp och jobbar mycket i området så vi är på resans gång. Det är gamla hus i stora områden så det görs inte på en månad eller några veckor.

Men anmälningar till Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund ger en annan bild. Mellan januari och november i år har sex anmälningar inkommit från Hemblas hyresgäster i Jordbro. De handlar bland annat om kyla i lägenheterna och att hjälp inte kommer när man behöver det.

– Det är beklagligt att hyresgäster upplevt detta och är något vi måste bli bättre på. Vi har en ny tjänst med en hyresgästombudsman som ska plocka upp när hyresgästerna inte anser att de fått den service eller bemötande de ska förvänta sig av oss.  

"Är inte hållbart"

Sex anmälningar från Hemblas bestånd i Jordbro har kommit in till Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund mellan 1 januari och 29 november 2021.

Det kommunala bostadsbolaget Haninge bostäder, som har 849 lägenheter i Jordbro, har inte fått in en enda anmälan under samma period.

Här är utdrag från några anmälningar:

"En temperatur på 25 - 30 grader under sommarhalvåret, inomhus. Varken fått hjälp att mäta temperaturer eller med persienner och markiser. Ventilation stannar upp i perioder, från vårt håll kommer kraftig matos från grannar."

"Kallt i lägenheten, 18 grader i janauri. Teknikers termometer visar 13 grader i badrummet."

"Vi har 4 barn varav en bebis som inte kan vara på golvet då alla är kalla. Barnen sover med kläder på. Bebis hostar varje dag och är förkyld det blir bara sämre, detta är inte hållbart."

Visa merVisa mindre

Inte ett system

Att hyresvärden väntar ut en hyresgäst för att sedan kunna totalrenovera och höja hyran är inte ett system, enligt Filip Björnfot Nilsson.

– Vi har redan en naturlig omflyttning i våra lägenheter så det finns ingen anledning till varför vi skulle ha försöka skynda på eller knuffa ut en hyresgäst på det sättet.

Varför tog det så lång tid att renovera badrummet hos Marie?

– Det är beklagligt att det tog så lång tid innan det blev åtgärdat. Det ska absolut gå snabbare att renovera ett badrum. Vi kommer självklart ersätta hyresgästen för tiden som bristen varat.

Ska man vara förbered på en hyreshöjning om man måste renovera sin lägenhet?

– Det beror på vad för renovering som ska göras. Är det ett helt renoveringspaket innebär det en naturlig standardhöjning. Men om du vill ha det åtgärdat som tidigare ska du få det och inte vara rädd för hyreshöjning.

"Det är bedrövligt"

Vi tar oss tillbaka till Maries kök där hon och Tina ofta ses och stickar sockor till hemlösa. I dag är det inte många av de gamla grannarna som bor kvar, även Tina funderar på att flytta.

– Det är bedrövligt att se ett område man länge bott i bara bli sämre. I dag har jag inget kvar här, säger Marie Asplund.

Hembla

Hembla äger 1 995 bostäder i Jordbro.

Hembla äger hus i bland annat Botkyrka, Flemingsberg, Husby, Rinkeby, Tensta, Vårberg, Vårby, Sollentuna och Jordbro.

2019 köptes de upp av det tyska fastighetsbolaget Vonovia. Vonovia äger även Victoria park som förvaltar bostäder i Brandbergen.

Visa merVisa mindre

Fastigheter har haft tre legionellautbrott på ett år

Några av fastigheterna i Hemblas bestånd i Jordbro har vid tre tillfällen haft legionellautbrott i år. En hyresgäst har lagts in på sjukhus vid två tillfällen.

Legionellabakterier är vanligt förekommande i vattensamlingar och sprids genom vattenånga. När man duschar andas man in vattenångan som kan leda till allvarlig lunginflammation. I år har Hembla vid två tillfällen haft legionellautbrott i några av sina fastigheter i Jordbro.

I slutet av november meddelade Hembla att saneringen efter det senaste utbrottet misslyckats och att spridningen var tillbaka.

– Det är tyvärr viss problematik med äldre fastigheter. I nuläget har vi påbörjat en sanering och värmeinjustering. Vi sätter även upp fler mätpunkter för att kunna se temperaturen på vattnet, säger Filip Björnfot Nilson, Hemblas områdeschef i Jordbro.

En av Hemblas hyresgäster i Jordbro har vid två tillfällen vårdats på sjukhus under en längre tid efter att blivit sjuk av bakterierna.

Filip Björnfot Nilsson är områdeschef för Hembla i Jordbro. Foto: Lars Tengbjörk

Information dröjde

Boende har kritiserat att de fick information om legionellautbrottet i en lapp i brevlådan, samtidigt som den lokala hyresgästföreningen fått informationen redan två dagar tidigare.

– Vi har en överenskommelse med den lokala hyresgästföreningen att göra utskick till dem direkt och det gör vi via mejl. Informationen till hyresvärdarna delar vi ut fysiskt vilket innebär att informationen kom ut snabbare till föreningen.

Varför valde man inte ett mer skyndsamt sätt att dela ut informationen?

– Det var den metod som beslutades att användas. Det är något vi tar med oss framåt och vi kollar om det skulle vara möjligt att exempelvis skicka ut mejl till hyresgästerna.