Nätläkarbolaget Kry har under september öppnat två fysiska mottagningar inne i stan. På bara en månad lyckades de få över 10 000 listade patienter. Samtidigt började Skärholmens vårdcentral tappa flera av sina.

– När patienter som har varit stammisar här i flera år ringde och skulle boka tid hos sin husläkare upptäckte de att de plötsligt var listade på Kry, säger Ina El-Sherif.

Kry har fått skarp kritik av Stockholms distriktsläkarförening som menar att de ”fullistar" patienter då de som sökt vård via Krys app med en knapptryckning kunnat lista sig hos dem, många utan att de insett det.

Skärholmens vårdcentral delar deras kritik.

– Ingen av våra patienter förstod att de blev listade hos Kry, de trodde att de klickade i att boka en tid. De har ringt en lördag eller söndag och velat ha snabb hjälp med antibiotika för halsfluss eller för att få ett videosamtal med en psykolog om de mått dåligt, säger Ina El-Sherif.

Förlorade patienter

På bara två veckor förlorade Skärholmens vårdcentral 40 till 50 patienter till Kry, som de vet om, men de kan vara fler.

Att patienterna blir listade någon annanstans får konsekvenser även för andra patienter i Skärholmen, eftersom vårdcentralen får betalt av Regionen för antalet listade patienter.

– Har vi färre listade måste vi avskeda och då blir det läkarbrist. En fysisk vårdcentral ska ju erbjuda hemsjukvård och ta hand om patienter. Vi sitter med alla kroniskt sjuka äldre och multisjuka som verkligen behöver god omvårdnad. De kommer inte att ta tunnelbanan till Gallerian i stan, det förstår vi ju alltihop. Kry smiter undan, säger Ina El-Sherif.

Tar onödig tid

Omlistningen innebär också att Skärholmens vårdcentral tvingas lägga onödig tid på administration.

– När det kommer remissvar från ortopeden och patienten är listad på Kry måste vi ringa dem och fråga om de vill vara listade hos oss eller hos Kry. 100 procent av dem vi har ringt hittills säger att de inte är listade på Kry utan hos oss, säger Ina El-Sherif.

Hon fortsätter:

– Patienterna måste antingen komma hit och lista om sig eller gå in med bank-id på 1177. Vi måste vänta på att de ska göra det innan vi kan fortsätta jobba. Det är oroligt tidskrävande och bökigt.