Minskad upplaga. Under pandemin har färre köpt Situation Sthlm. Pia Stolt, vd för Situation Sthlm menar att stockholmarna måste påminnas om att tidningen finns. Foto: Privat/Situation Sthlm

Situation Sthlm har tappat en femtedel av försäljningen

Tidningen Situation Sthlm har haft ett kämpigt 2020, och tappat en femtedel av sin försäljning. "Pandemin har gjort oss osynliga. Stockholmarna måste påminnas om att vi finns", säger vd:n Pia Stolt.

  • Publicerad 16:20, 15 mar 2021

Situation Sthlm är en tidning säljs av hemlösa och socialt utsatta personer i stan. Vid kontoret på Torkel Knutssongatan köper de tidningar för 30 kronor styck, för att sedan sälja dem för 60 kronor på stadens gator och torg.

Men förra året fick coronapandemin fäste i Stockholm, och tidningens upplaga har nu minskat med 19 procent.

– Det har varit ett jäkla tufft år, och nu i januari hade vi den sämsta försäljningen på år och dar, säger tidningens vd Pia Stolt.

Det kanske inte är så konstigt, menar Pia Stolt. De flesta av tidningarna köps av folk på väg till eller från jobb, vid busshållplatser och tunnelbanestationer.

– När färre människor rör sig på stan, då drabbas våra säljare.

"Vi behöver stockholmarna"

För att vända den negativa trenden behövs hjälp, menar Pia Stolt.

– Det vi behöver är stockholmarna. När pandemin råder blir våra säljare osynliga och det finns en risk att de glöms bort. Stockholmarna måste påminnas om att vi finns.

Men det verkar inte vara så illa att Situation Sthlm riskerar att läggas ner.

– Vi har funnits i 26 år, och det finns ett enormt stöd för oss i stan. Många gillar idén att utsatta och marginaliserade människor får möjligheten att själva jobba för att förändra sin situation. Liknande tidningar finns över hela världen, för det är en idé som funkar, säger Pia Stolt.