Lövsta kraftvärmeverk. Illustration på det planerade kraftvärmeverket, med vy från golfbanan intill. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Tjänsten för uppläsning av artiklar är tillfälligt avstängd
Syftet med detaljplanen är alltså att möjliggöra själva Lövsta kraftvärmeverk på gamla Lövstatippen.
Huvudförhandlingen om huruvida Stockholm Exergi får miljötillstånd är nyligen avslutad i mark- och miljödomstolen, domstolens beslut kommer den 28 november.
– Den nu inledda granskningsperioden av detaljplanen för Lövstaverket är sista möjligheten för den som berörs att tycka till, men det är också ett tillfälle att se hur synpunkter från samrådet påverkat planen, säger Hendrik Bergstén, projektkommunikatör på exploateringskontoret.
Nya illustrationer
Samtidigt har staden nu släppt nya illustrationer på hur kraftvärmeverket och nya Lövsta återvinningscentral kan komma att se ut.
Under samrådet 2019 hävdade länsstyrelsen att detaljplaneförslaget behövde kompletteras. Bland annat med en redovisning över vilken påverkan kraftvärmeverket kommer ha på de två dricksvattentäkterna Görvälnverket och Lovöverket, hur mycket luftföroreningar och koldioxidutsläpp som lastbils- och båttransporterna kommer stå för samt en utredning som redovisar bullersituationen.
Flera utredningar
Detta menar staden att man i mångt och mycket åtgärdat i detaljplanen.
– Stadens bedömning är att man gått länsstyrelsen till mötes i mycket av dessa punkter. Samrådet tydliggjorde att det fanns ett behov av betydande revideringar av utredningsunderlaget och flera utredningar har uppdaterats samt nya tillkommit till följd av arbetet, säger Martin Forsberg, stadsplanerare på stadsbyggnadskontoret.
Han betonar att processen för miljötillståndsansökan pågår parallellt.
– Det är ett stort och omfattande jobb som också behöver samordnas med arbetet med detaljplanen, allt detta sammantaget har gjort att tidsplanen förskjutits som den gjort.
Förslaget är på granskning fram till 11 oktober.
350 meter lång kaj
För att kunna ta emot den mängd bränsle som behövs i kraftvärmeverket kommer bränsletransporterna att ske med båt, som Mitt i berättat tidigare. Detaljplanen möjliggör en cirka 350 meter lång kaj med plats för två fartyg samt hamnanläggning.
Både kraftverksområdet och hamnområdet kommer att vara inhägnat. En bro ska byggas mellan kajen och anläggningen för att möjliggöra bränsletransporterna.
https://www.mitti.se/nyheter/bygget-av-lovsta-kraftvarmeverk-kan-forsenas/repvih!uafvh6NLfxcAMzzHBz3yxA/
Filip Magnusson
filip.magnusson@mitti.se
0735-513 120
Byggtid på tre år
Lövsta kraftvärmeverk ska producera el och fjärrvärme och ersätta Hässelby värmeverk från 1959, som snart är uttjänt. Det nya kraftvärmeverket ska även förbränna sorterat restavfall och göra det till värme och el.
Tidigast 2024 väntas kommunfullmäktige fatta genomförandebeslut om värmeverket. Byggtiden beräknas till 2,5-3 år. Anläggningen bedöms kunna vara i drift någon gång mellan 2026 och 2030 om processen med miljötillståndet går fort.
Protestnätverket Rädda Lövsta, Havs- och vattenmyndigheten, Naturvårdsverket, miljönämnden och länsstyrelsen har alla uttryckt oro över värmeverkets påverkan på vattnet. I maj 2019 lämnades över 2 000 namnunderskrifter in till kommunen mot planerna.
Källa: Stockholms stad/Stockholm Exergi
Lövsta kraftvärmeverk. Illustration på det planerade kraftvärmeverket, med vy från golfbanan intill. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
3D-modell. Mellan 2026 och 2030 skulle Lövsta kraftvärmeverk kunna vara i drift om processen med miljötillståndet i domstolen går bra, enligt Stockholm exergis nuvarande prognos. På bild, 3D-modellen som går att se på stadens projektsida för värmeverket, där man kan välja olika vyer.
Foto: Stockholms stad
Lövsta kraftvärmeverk. Bron för transport av bränsle, vy från söder. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Lövsta kraftvärmeverk. Flygvy från Mälaren på det kommande kraftvärmeverket. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Lövsta kraftvärmeverk. Illustration på det planerade kraftvärmeverket, med vy från Lövstavägen intill. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Lövsta kraftvärmeverk. Illustration på det planerade kraftvärmeverket, med vy från Lövstavägen intill. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Lövsta kraftvärmeverk. Bron för transport av bränsle, vy från norr. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Återvinningen. Den kommande, nya Lövsta återvinningscentral planeras söder om det planerade Lövsta kraftvärmeverk. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Återvinningen. Den kommande, nya Lövsta återvinningscentral med siluett av det planerade Lövsta kraftvärmeverk i bakgrunden. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter
Lövsta kraftvärmeverk. Bron för transport av bränsle. Gestaltningen ska utvecklas i större detalj inför bygglovet.
Foto: Illustration: Liljewall Arkitekter