Vad har Lovisa Wirdenius, Sandra Tjärnberg, Madelaine Möllerström, Björn Franzén, Jacob Fredriksson Linder och Yonatan Goitom gemensamt? Jo, det är alla utnämnda till Årets pedagoger i Sigtuna kommun.

Sigtuna kommun delar årligen ut Årets pedagog till en lärare eller ett arbetslag inom förskola, grundsärskola, grundskola, gymnasiesärskola, gymnasieskola och komvux. Sedan starten av denna utmärkelse 2008 har 72 personer prisats av kommunen genom åren.

– Det är med glädje och stolthet som vi lyfter fram dessa personer som är så välförtjänta av att hyllas. Det har varit ett tufft läsår med pandemin och jag vill samtidigt passa på att rikta ett stort tack till alla våra medarbetare som gjort sitt yttersta för våra barn och unga trots tuffa förutsättningar. Ni gör skillnad, säger Pernilla Bergqvist (L) som är ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Sigtuna.

I år kom det in 250 nomineringar till Årets pedagog i Sigtuna kommun. Av dessa valdes sex pedagoger ut som tillsammans får dela på 40 000 kronor. Dessa ska användas till kompetensutveckling med koppling till pristagarens uppdrag.

– Att det finns många skickliga, engagerade och omtyckta lärare är väldigt tydlig och det har verkligen varit en fröjd att läsa igenom alla fina nomineringar, säger Pernilla Bergqvist.

Här är de sex vinnarna av Årets pedagoger:Lovisa Wirdenius, S:t Pers skolaSandra Tjärnberg och Madelaine Möllerström, Vallmons förskolaBjörn Franzén, Sigtunaskolan humanistiska läroverketJacob Fredriksson Linder, ArlandagymnasietYonatan Goitom, Aircraft Academy of Sweden Arlandagymnasiet

Gemensamt bland motiveringarna för samtliga pedagoger är att de är lyhörda, bidrar till trygghet och får individerna att växa genom sitt engagemang.

– De som i år tilldelas priset är inte bara väldigt skickliga pedagoger som bidragit till att eleverna nått kunskapsmålen, utan de har också på ett föredömligt sätt stöttat sina kollegor i det förändrade arbetssättet som uppstått under pandemin, säger Mattias Askerson (M), ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.