Seniorer får hjälp med det digitala – via telefon

I tider av isolering är den digitala verkligheten viktigare än någonsin för många. Men är man inte sedan tidigare en van användare kan det vara knepigt att hitta rätt bland alla ettor och nollor. Det vill SeniorNET i Täby råda bot på. Via telefon.

  • Publicerad 11:30, 27 apr 2020

I tio år har seniorNET hjälpt Täbys seniorer med allt som har med datorer, telefoner och plattor att göra. Fem dagar i veckan finns volontärerna tillgängliga på seniorcentret i Täby Centrum.

Men i och med covid-19 är centret stängt sedan flera veckor, och de som kanske allra mest är i behov av att kunna använda de sociala kanalerna på nätet har inte kunnat få hjälp när tekniken strulat.

Lars Lindstammer är ordförande i SeniorNET Täby och var den som tog upp med resterande volontärer att de måste göra något.

– Jag frågade om vi inte skulle starta en telefonjour. Alla volontärer sa ja, berättar Lars.

Gratis telefonjour

Så sedan tre veckor tillbaka turas de om att vakta telefonerna mellan 10-12, tre dagar i veckan.

Det kostar inget, och du behöver inte vara medlem för att få hjälp.

Hittills har det inte varit så många som ringt, men han hoppas att fler nu ska få reda på att de finns.

– Vi sitter redo och är så tända på att få hjälpa, säger han.

Saknar gemenskapen

Lars har varit med sedan starten, när de hade en rad stationära datorer stående på centret. Men tiderna förändras och idag kommer alla med sina egna apparater.

– Det har varit så positivt att vara med om det här under de tio år vi funnits. Nu har centret varit stängt så länge att vi börjar få abstinensbesvär, säger han. 

 

Fakta

Så når du jouren

Via seniorNETs hemsida kan du se vilka telefonnummer som gäller för de olika dagarna. www.taby.seniornet.se

Vill du hellre ringa kan du nå ordförande Lars Lindstammer på 070-764 01 27.

Källa: SeniorNET