Maria Rankka, vd på Stockholms handelskammare, som tagit fram idén till fyra nya samhällen längs järnvägen till Uppsala. Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare/Orlando G. Boström

Se bilderna: Vill bygga fyra nya ”städer” i Storstockholm – varav en helt i trä

Odensala, Nysala, Alsike och Bergsbrunna. Stockholms handelskammare har högtflygande planer för hur länet ska växa: med fyra nya täta samhällen utmed järnvägen till Uppsala.

  • Publicerad 16:30, 31 maj 2016

Stockholms handelskammare har länge propagerat för att öka spårkapaciteten mellan Stockholm och Uppsala – och samtidigt kunna ge plats för 100 000 nya bostäder i kollektivtrafiknära lägen.

Nu har idén konkretiserats i en visionsskiss som tagits fram i samarbete med arkitektbyrån Stadsliv.

Mer spår och stad

En utgångspunkt för idén är att det byggs två helt nya järnvägsspår mellan Märsta och Uppsala samt att nuvarande spårdragning görs om lite vid bland annat Arlanda.

Enligt Handelskammaren blir det då möjligt att i samma veva bygga fyra nya pendeltågsstationer norr om Märsta; Odensala, Alsike, Nysala och Bergsbrunna som också blir fyra nya tätbebyggda samhällen.

– Området mellan Arlanda och Uppsala är väldigt glesbebyggt. Stockholm är norra Europas snabbast växande huvudstad och vår idé är att man ska börja skapa en mer sammanhållen storstadsregion. Det här blir nya stationsorter med stadskvalitet, täta med bra infrastruktur, säger Maria Rankka, vd på Stockholms handelskammare.

Nysala och Bergsbrunna

Det minsta Alsike nämns inte närmare men för övriga tre nystäder finns en mer ingående beskrivning.

Odensala tecknas i visionen som en ”trädgårdsstad på riktigt” med lägenheter, radhus och egnahem blandat huller om buller för stockholmare i alla skeden av livet.

Bergsbrunna är uppbyggd kring ett centralt park- och torgstråk och är direkt inspirerat av Ramblas i Barcelona. En plats för intensivt stadsliv som det står i beskrivningen.

Nysala föreslås bli ett samhälle helt byggt i trä dit ”nya gröna innovatörerna flyttat för att få möjlighet att själva experimentera med nya solcellslösningar”.

– Det här är idéer om hur det skulle kunna se ut. Tittar vi på den tillväxt vi har i regionen kan man säga att det behövs mer av allt. I debatten låter det ofta som att vi enbart behöver små lägenheter men vi behöver stora bostäder också, säger Maria Rankka.

Även om det syns mycket cyklar på bilderna finns här också bilar.

– Vår vision är inte att huvudstadsregionen ska bli bilfri men däremot hoppas vi att störningarna från bilarna ska minska. Och allt färre kommer att äga bil framöver, säger Maria Rankka.

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

ODENSALA. Det tänkta samhället längs spåret mot Uppsala beskrivs som en idyllisk småstad, med lägenheter, radhus och egnahem blandat huller om buller. Den blandade bebyggelsen gör Odensala till en plats för alla skeden i livet. 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

ODENSALA. "Trädgårsstad på riktigt" enligt Handelskammaren.

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

ODENSALA. Från lägenheterna i Odensalas höga tornhus, i folkmun kallade ”Odentornen”, kan man skymta flygledartornet på Arlanda, bara en station bort. 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

NYSALA. Trähusstaden i Handelskammarens vision. Framvuxet kring idén om att enbart bygga med återvinningsbara material och i samklang med naturen. Men ändå både tätt och trivsamt. 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

NYSALA. En ny pendeltågsstation med samma namn ligger mitt i samhället. 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

NYSALA. Trä är ett klimatsmart och snabbt material som det pratas allt mer om i bostadsdebatten. Varför inte göra allt i trä? "Vi är inte religiösa trähusförespråkare" säger Maria Rankka. 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

BERGSBRUNNA. Det fiktiva Bergsbrunna är byggt kring det bilfria gatutorget. Handelskammaren kallar Bergbrunna för "Lilla Barcelona". 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

BERGSBRUNNA. Enligt visionen går tåget till Uppsala går en gång i kvarten och till centrala Uppsala tar resan mindre än fem minuter. 

Foto: Stadsliv/Stockholms handelskammare

BERGSBRUNNA. Höjden varierar från fyra till sexton våningar. 

Stationslägen som Handelskammaren tänker sig dem. Foto: Stockholms handelskammare

Så här många bostäder innehåller visionen

Märsta: 2 500 flerbostadshus, 2 500 småhus

Odensala: 6 250, 18 750

Knivsta: 6 000, 14 000

Alsike: 2 500, 7 500

Nysala: 8 000, 12 000

Bergsbrunna: 10 000, 10 000

Totalt antal...

...flerbostadshus: 35 250

... småhus: 64 750

Visa merVisa mindre

Om namnen

Bergsbrunna är idag en del av tätorten Sävja i Uppsala kommun.

Nysala är ett gammalt namn som återuppväcks i och med Handelskammarens vision.

Alsike är en del av Knivsta.

Odensala är namnet på en socken nordost om Sigtuna.

Visa merVisa mindre