Det är allmännyttiga Svenska bostäder som planerar för hyresrätterna i två kvarter vid korsningen Ångermannagatan/Multrågatan. De ska fördelas på tre flerbostadshus som blir mellan fyra till fem våningar höga.

Trots att det bara rör sig om drygt 100 bostäder, är det ett känsligt projekt.

Marken är en del av riksintresset för kulturmiljövården i ABC-staden och Råckstas kulturmärkta byggnader ligger nära.

Många synpunkter väntas

Många synpunkter, inte minst från de närmast boende, väntas under samrådet som pågår fram 1 september.

– Man mer eller mindre tar bort det lilla grönområde som finns här. Det blir solförmörkelse för oss, säger Leif Norin som bor på Ångermannagatan.

Han anser att det som stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) berättade om i mitten av juni, om en ny strategi som ska stoppa exploateringar som förändrar gamla villaområdens kulturhistoriska karaktär, även borde tillämpas i gamla kulturklassade hyresrättsområden. Att utveckling och exploatering i högre grad alltså anpassas efter området.

Tycker inte bostäderna passar in

Eftersom marken i Vällingby är en del av riksintresset för kulturmiljövården ska hyresrättsprojektet, som kallas Firman, utgå från de ursprungliga husens placering, skala och gestaltning. Det anser inte Leif Norin att det gör.

– Fler hyresrätter behövs absolut. Men varför förstöra gamla, fungerande områden när riktig skog finns ut mot Järfälla och Bålsta. Vid Bromma flygfält och Sundbyberg pratas det också om bostäder, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/har-vill-staden-bygga-100-hyresratter-i-vallingby/repuaA!TpVPQFhMjZYSPdmmwqPuw/

Svenska bostäders projektledare Camilla Melbéus är beredd på synpunkter.

– Jag tänker inte sia om vad de kringboende tycker. Jag vill invänta samrådet. Men bland remissinstanserna för planförslaget finns bland annat länsstyrelsen liksom Stadsmuseet som kommer titta på frågorna kring riksintresset, säger hon.

Att området är ett riksintresse för kulturmiljövården, kan det förändra planen?

– Utifrån den antikvariska utredningen vi gjort så bedömer vi att projektet är genomförbart. Men det är inte ovanligt att mindre förändringar sker under detaljplaneprocessens gång.

2004 nekades Riksbyggen att bygga bostäder på tomten. Då satte oljudet från vägarna och tunnelbanan stopp.

Men den nya trafikbullerförordningen från 2015 har blivit mer frikostig. Tunnelbanans vibrationer mättes i vintras, och de kommer inte stoppa bostäderna, enligt Camilla Melbéus.

– Bullerutredningen har landat i att det går att bygga, säger hon.