Saltsjöbanan behöver förstärkas innan tunnelbanan kommer till Nacka 2030. Fyra uppåt 105 meter långa tåg ska köpas in och förhoppningsvis rulla från 2025.

– Det här är ett första steg att kunna skifta tågen men också kunna utöka trafiken på Saltsjöbanan, säger Kristoffer Tamsons.

Beskedet överraskar Saltsjö-Duvnäs fastighetsägareförenings ordförande Eva Nisser som kräver nyare tåg.

Glatt överraskad

– Det är mycket bättre än vad vi vågat hoppas på. Vår aktionsgrupp har jobbat stenhårt mot poltiken: Moderaterna i Nacka måste prata med Moderaterna i Region Stockholm, säger hon.

Samtidigt bygger Region Stockholm dubbelspår vid stationerna i Tattby och Fisksätra för att möjliggöra möten och tätare trafik. Även Danviksbron renoveras inför att Saltsjöbanan ska gå in till Slussen 2025. Då är ambitionen att turtätheten ska gå över från dagens 20-minuterstrafik till 12-minuterstrafik.

Äldre tåg kvar

De nya tågen får dela Saltsjöbanan med ett 30-tal äldre.

– Vi byter inte allt utan gör en stegvis skiftning. Man rullar det som kan rulla om man ska få bästa valuta för skattebetalarns pengar. Det finns ju tåg på Saltsjöbanan som har många år kvar att ge, att skota dem vore dåligt både för ekonomin och miljön, säger Kristoffer Tamsons.