GILLAR INTE BESLUTET. Varken spärrvakternas fackförbund eller Jens Sjöström (S) tycker att spärrvakter ute i biljetthallarna är någon bra idé. Foto: Ingrid Johansson/Region Stockholm

(S)ågar beslut om att tvinga spärrvakter ut ur kuren

Nu är beslutet fattat om att spärrvakterna ska ut i biljetthallen och välkomna resenärer. Det trots protester både från fack och oppositionspolitiker.

  • Publicerad 18:34, 2 okt 2020

Förslaget att låta spärrvakterna jobba ute i biljetthallarna och välkomna resenärerna föll inte i god jord hos facket, och inte heller hos oppositionspartierna i Region Stockholm.

Men nu är beslutet fattat i trafiknämnden.

– Och det utan någon riskanalys, utan att ha prata med arbetstagare och utan någon bedömning om det har några positiva effekter. Känner sig personalen osäker på de nya arbetsuppgifterna kan det bli en backlash, säger Jens Sjöström (S).

Risk för hot och våld

Vänsterpartiets Anna Sehlin menar att arbetet skulle bli för farligt:

– Att låta spärrvakterna jobba ute i biljetthallen faller på sin egen orimlighet. Det skulle utsätta dem för risk att drabbas av hot, våld och rån, och så här i coronatider är dessutom smittorisken något man måste ta med i beräkningen, säger hon.

Mer service

Syftet med nyordningen är att öka tryggheten och servicen på stationerna i kollektivtrafiken, och att öka intäkterna genom uthyrning av lokaler till kiosker, postservice, butiker och leveranser av matkassar samt mera reklam.

– Vi är inte emot mer service och reklam. Men det här är för flummigt och behöver utredas mera, säger Sjöström.

Kräver investeringar

Han menar också att om lokaler ska erbjudas till butiker och annat så innebär det kostnader.

– När nya tunnelbanan visade sig fördyras drog man ner på serviceytor för att spara. Ska det nu finnas lokaler tillkommer det investeringar.

Miljoner i intäkter

Men den styrande blågröna majoriteten anser tvärt om att det finns pengar att hämta, runt 200 miljoner kronor per år, genom uthyrning och reklam.

– Kollektivtrafiken ska inte bara handla om att transportera människor mellan två punkter. Vi kan tillhandahålla så otroligt mycket mer, har trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tidigare sagt till Mitt i Stockholm.

Känner sig otrygga

När beslutet togs i trafiknämnden den 22 september demonstrerade Seko-medlemmar utanför trafikförvaltningen.

– Väktarna i tunnelbanan jobbar två och två, och är utbildade att ta hand om stök. Vi är ju ensamma. Det blir otryggt. Och så förväntas vi ingripa mot plankare också, sade Jan Melakoski, en av demonstranterna.

Stationsvärdar kan tvingas ut ur kuren – protesterar