Förändringar att vänta. Inte minst gäller det busstrafiken i Sollentuna.
Foto: Tomas Stark
Pandemiåret 2020 sjönk resandet i kollektivtrafiken med 50 procent mot 2019, och även i år är antalet resenärer långt färre än vanligt.
När nu trafikförvaltningen i Region Stockholm planerar för nästa års kollektivtrafik räknar de med fortsatt färre resenärer.
En kvardröjande rädsla för trängsel och smitta är en anledning, arbetslöshet eller fortsatt arbete hemifrån en annan.
Var femte resenär borta
Antalet resenärer beräknas bli 80 procent av ett normalår. Det innebär minskade biljettintäkter i samma omfattning.
En rad effektiviseringar i trafikutbudet är därför att räkna med nästa år. Det kan handla om busslinjer som slopas, eller slås ihop med andra linjer. Eller om kortare tåg och bryggor som inte trafikeras.
För Sollentunas del handlar det främst om förändringar inom bussnätet.
De som hade hoppats på en återställare vad gäller de kritiserade förändringarna här om året, då direktbussarna från Viby in till stan och även buss 627 till Edsberg drogs in, kommer att bli besvikna. Se i faktarutan vilka ändringar som föreslås i Sollentuna.
Start i december
Förslag på trafikförändringar inför 2022 är nu ute på remiss hos kommuner och organisationer, och beslut om trafiken väntas framemot sommaren.
Det nya trafikåret, och därmed eventuella förändringar, träder i kraft den 12 december 2021.
Ingrid Johansson I Tomas Stark
Här är förändringar som föreslås i Sollentuna
Pendeltåg:
Korta tåg kan införas på vissa sträckor.
Tvärbanan:
Kistagrenen öppnar till Bromma flygplats, ett steg närmare Helenelund.
Buss:
Linje 514: Spånga station-Sollentuna station. Linjens nattavgångar föreslås dras in.
Linje 520: Sollentuna station-Holmboda. Linjens två senaste avgångar i båda riktningar föreslås dras in.
Linje 525: Sollentuna station-Viby. Linjens två senaste avgångar i båda riktningar föreslås dras in.
Linje 527: Sollentuna station-Smedstorp. Då boende i Södersätra har långt till närmaste hållplats föreslås linjen dras om genom Södersätra bostadsområde med Norrsätra som ny ändhållplats. (Kan genomföras om kommunen anlägger en vändplan).
Linje 529: För att förbättra tillgängligheten till Rotsunda torg föreslås linjen få en ny sträckning genom att trafikera via Rotsunda torg i stället för Bollstanäsvägen.
Linje 534: Föreslås ta över linje 560:s lokala funktion genom att förlängas och trafikera sträckan Bredden-Rotebro station.
Linje 560: Är en linje där många reser långa sträckor. Den föreslås få en snabbare linjesträckning mellan Upplands Väsby station-Bredden-Rotebro station.
Linje 565 och 565X. Dagens utbud på linjerna är anpassat till trängselskatten som infördes 2005 för att avlasta pendeltåget. I dag körs pendeltåget med en hög punktlighet och därför föreslås att resurser flyttas från 565 till andra linjer i Upplands Väsby.
Linje 612: Kista-Danderyds sjukhus, med hållplats i Häggvik, utökas och får heldags- och helgtrafik i syfte att erbjuda tvärförbindelser för nordostsektorn mellan nya bytespunkten Arninge station och Kista.
Linje 685: Åkersberga station- Kista C, med hållplats i Häggvik, föreslås dras in dagtid samt sista kvällsavgången.
Linje 686: Kista centrum-Norrtälje, med hållplats i Häggvik, föreslås läggas ned i sin helhet då den nya Arninge station tas i bruk.
Förändringar att vänta. Inte minst gäller det busstrafiken i Sollentuna.
Foto: Tomas Stark