BUSSTOPP. Såväl fotgängare som cylister och bilister måste ur vägen om fyrans buss ska gå snabbare. Foto: Stefan Källstigen

Så ska snigelfyran bli superfyran

Stombuss fyra kan susa fram i 20 kilometer i timmen mellan Radiohuset och Gullmarsplan om några år. För nu börjar de många utredningarna och försöken utmynna i skarpa förslag.

  • Publicerad 06:26, 10 jun 2021

På vissa av stombuss 4:as sträckor kan man lika gärna ta en rask promenad, eftersom bussen kryper fram i tio kilometer i timmen.

Men linjen ska snabbas upp, och få en snitthastighet på 20 kilometer i timmen. Det är Region Stockholm och Stockholms stad överens om.

Arbetet har pågått i flera år. Drömmen är BRT-bussar, som står för Bus Rapid Transit, snabbussar, som liknar ett spårtrafiksystem. Och nu börjar skarpa förslag utformas:

✔️ Eget genomgående målat kollektivtrafikkörfält.

✔️ Grönt ljus i fler korsningar.

✔️ Färre hållplatser.

Fyrans linje, som går mellan Gullmarsplan och Radiohuset, har runt 60 000 påstigande varje dygn.

I utredningarna, som beställts av Stockholms stad, delas den in i delsträckor: Odengatan och Hornsgatan, samt Radiohuset-Odengatan, S:t Eriksplan-Hornstull och Hornsgatan-Gullmarsplan.

Utredningarna lägger sig också på olika nivåer för sträckorna.

Körfält bara för fyran

En nivå har rubriken "SuperFyran" för sträckorna Odengatan och Hornsgatan. Där skulle i så fall all annan trafik få maka på sig, inklusive övriga bussar samt gång- och cykeltrafik.

Hållplatserna skulle bli färre med ett avstånd på minst 500 meter.

Ett mer modest förslag är "FyranPlus". Även där får bussen eget körfält, men det är bara biltrafiken som får flytta på sig, med till exempel färre parkeringsplatser. Alla hållplatser behålls. Men det innebär att man maximalt uppnår en hastighet om 15 kilometer i timmen.

Nya sträckningar

För de övriga sträckorna gäller att om de ska uppnå BRT-nivå så behövs mittförlagda körfält med egna, och färre, hållplatser enkom för linjen.

Fyrans buss blir spårvagn i SL:s framtidsplan

Dessutom en annan sträckning där Ringvägen trafikeras i stället för Rosenlundsgatan, och att linjen fortsätter på Valhallavägen med ny ändhållplats.

Hållplatser tar tid

Men en medelhastighet på 20 kilometer i timmen kan också uppnås genom att minska den tid som bussarna står på hållplats. Det skulle innebära färre hållplatser med snabbare på- och avstigning, till exempel genom validering av biljetter i alla dörrar.

Men om gång- och cykeltrafik inte ska påverkas, trots busskörfält och färre hållplatser, då uppnås bara en snitthastighet på 15 kilometer i timmen.

Kombinerar förslagen

Enligt ett förslag i Region Stockholms trafiknämnd är det en kombination av de olika nivåerna i utredningarna som är mest realistisk. Nu vill de att ett genomgående målat körfält längs hela sträckan utreds, jämte ökad signalprioriteringen och minskat antal hållplatser.

Vissa åtgärder ska kunna genomföras under 2021–2022, med en helhetslösning på plats till 2026.

SL:s plan: Så ska blåbussarna snabbas upp i innerstan

Längre till hållplatsen

Hållplatsavstånd i "SuperFyran":

Över 500 meter.

Undantag Hornstull – Varvsgatan (485 meter), Zinkensdamm – Wollmar Yxkullsgatan (480 meter) och Odenplan – ny hållplats Stadsbiblioteket (440 meter).

Hållplatsavstånd "FyranPlus":

I genomsnitt 325–355 meter.

Samma som i dag, med vissa lägesjusteringar.

I en variant trafikeras inte hållplatserna Lignagatan, Ansgariegatan, Hornsgatan/Rosenlundsgatan, Dalagatan, Roslagsgatan och Valhallavägen.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre