Nu förbereder sig ombud och paketjättarna för rekordnivåer under julhandeln.

I SOS-kiosken, Djursholm, har ägaren Allan Yari fått montera ned tidningshyllor för att få plats med alla paket. På flera olika platser i butiken står leveranserna och väntar på sina ägare.

– I fjol var det galet mycket paket. I år är det mycket fler. Vi försöker förbereda oss, men vi kan bli tvungna att tacka nej till paket om vi inte får plats, säger han.

Inleds med black friday

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord, beskriver att en del av bolagets förberedelser består av att få information från e-handelsbolag om hur deras försäljning ser ut.

Postnord anställer 3 000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från black friday-helgen, då börjar vår jul. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul.I januari börjar returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange som marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande black friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covid-situation.

DHL har inför black friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid sina egna terminaler där större försändelser lämnas ut.

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att använda e-legitimation för att minska risken för kö vid utlämningen.

”Hämta paketen”

Kioskägaren Allan Yari hoppas att Danderydsbor inte väntar med att hämta upp sina paket. Annars kan det bli stopp på leveranser till kiosken.

– Vi är inte där än. Men det kan bli så, säger han.