PÅ VÄG. I framtiden ska det finnas ett separat cykelstråk mellan Tulegatan och Sturegatan. Foto: Ulrica Andersson

Så ska föräldrarna våga låta barnen cykla

Sundbybergs stad satsar på cykling – men hur bra är det ordnat för barnen?

  • Publicerad 07:40, 12 maj 2018

Att förenkla för gång- och cykeltrafikanter är en del av målet i översiktsplanen 2030 som kommunfullmäktige nyligen godkände. Ett annat är att utveckla "fokus på samhällslösningar som minskar stadens påverkan på miljön", enligt ett pressmeddelande.

Men hur vill politikerna att barnen ska vara med på detta?

Centerpartiets kommunalråd Stefan Bergström har lett arbetet med översiktsplanen och partiet lyfter gärna cykelfrågor. Visionen är att alla barn i kommunen ska kunna cykla till skolan på ett tryggt och säkert sätt.

"Därför har vi sett till att staden investerat i säkrare cykelvägar de senaste åren", skriver han i ett mejl. Några exempel är ökad sopsaltning, utökat regionalt cykelstråk på Kyrkogårdsvägen och cykelparkeringar vid Sundbybergs torg och Tuletorget.

Nu vill de dubbla satsningen som redan gjorts, med målet att hela Sundbyberg ska ha separerade cykelvägar.

Cyklisten och oppositionsrådet Peter Schilling (S) vill ha kontinuerliga cykelvägar från start till mål:

– På många ställen i Sundbyberg tar cykelvägarna slut. Jag vet det eftersom jag cyklar väldigt mycket, säger han.

Om det inte finns någon naturlig fortsättning i fråga om vilken väg man ska ta, till exempelvis skolan eller mataffären, blir det svårare för barnen. Ett exempel är att cykelbanan slutar 100 meter före Ursvikskolan.

– Då vet inte barn hur de ska cykla. En del cyklar på trottoaren, fast man inte får, säger Peter Schilling.

Han vill se tydligt markerade cykelbanor och kan tänka sig sänkt hastighetsgräns inne i bostadsområden.

– Då bygger man trygghet och barn kan enkelt cykla till skolan. Utan det kan jag förstå att föräldrar tycker att det är läskigt, säger han.

Men att förlänga och koppla ihop cykelbanor kräver större investeringar. Kommunens satsning på att fixa 375 meter cykelbana längs Rosengatan går till exempel på sju miljoner kronor, även om Trafikverket delfinansierar med upp till 900 000 kronor.

Vad kostar det att fixa kontinuerliga cykelbanor?

– Det kostar jättemycket. Men politik handlar om att välja. Vi hatar inte bilar men cykel och kollektivtrafik är viktigare, säger Peter Schilling.

Hur många hinner ni fixa under en mandatperiod?

– Man ska fokusera på där barnen är. Vid simhallen, idrottsplatser, skolor och andra ställen, säger han.

MER Andra idéer

Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lyfter att alla inte har råd att köpa nya cyklar till sina barn. En cykelpool, föreslår S – lånecyklar, föreslår V. Att starta ett "cykelkök", likt det som finns i grannkommunens Hagalund, är ett V-förslag för att underlätta reparationer.

Sverigedemokraterna vill att man fortsätter satsa på separata, skyddade cykelvägar. De vill även att reflexer ska delas ut och att vuxna informeras tydligare om att cykling på trottoarer bara är tillåtet för barn (till och med året de fyller åtta år, reds anm.). SD vill återinföra "Cykelns dag" på skolorna för att barn ska lära sig praktiska saker om cyklar.

Miljöpartiet vill få fler att cykla i vardagen. Om fler föräldrar cyklar får barnen en förebild, resonerar de. Därför vill de se fler och tryggare cykelbanor, bättre tillgång på cykelpumpar och säkrare cykelställ, särskilt i närheten av skolor. Med trygga cykelbanor vågar fler föräldrar dessutom låta sina barn cykla till skolan.

För Centerpartiet är det viktigt med separerade cykelvägar och det bör finnas i hela Sundbyberg. "Vi vill också att staden tydligt visar att barnen är prio ett i trafikmiljön vid skolor och fritidsområden", skriver gruppledaren Stefan Bergström.

Liberalerna tycker att det är viktigt att barn lär sig cykla. Det "bidrar till en bättre folkhälsa och miljön, är till gagn för trafiksäkerheten och det ger även många människor en ökad frihet", skriver gruppledaren Johan Storåkers.

Visa merVisa mindre

Fler nyheter i Vi i Sundbyberg

Nu är det full rulle i Ursviksskogen

Nyheter Mountainbikes är heta trenden i Cykelsverige Mountainbikes blir allt populärare i Sverige – och i Sumpan finns ett cykelmecka i Igelbäckens naturreservat. På helgerna är det knökfullt på parkeringen.onsdag 21/10 11:09

Grovsopor fortsätter att dumpas i Sumpan

Nyheter FTI har satt in vakter och hotat ta bort stationen Folk fortsätter att dumpa grovsopor vid återvinningsstationerna i Sundbyberg. Företaget som sköter stationerna har satt in väktare under sommaren och varit inne på att ta bort stationerna helt.onsdag 21/10 10:56

Laddar för nya fester – technoklubb i klassiska lokaler

Nyheter Variation. Planerar även evenemang för en lite äldre målgrupp Det är åter festdags på gamla Lorry. Lagom till löning blir det technoklubb på dagen – dessutom bjuds det på häng för en äldre målgrupp.tisdag 13/10 16:47