"Vi kommer definitivt att ta till oss den här lösningen om den godkänns av SL och våra skyddsorganisationer", säger Christer Ekelund, kommunikationschef på bussbolaget Arriva. Foto: Sacharias Källdén

Så ska bussbolagen få bukt med pandemiplankare

För att få bukt med plankare i kollektivtrafiken planerar bussoperatörer att bygga ett skyddsglas runt förarhytten. Det för att kunna öppna bussens främre del och åter kontrollera biljetter.

  • Publicerad 11:36, 18 sep 2020

Sedan i mars har uppmaningen från SL och Stockholms busstrafik varit tydlig: "Gå på genom bakdörrarna". Det, tillsammans med att biljettkontrollerna slopades i hela SL-trafiken en månad senare, ledde till en ökning av människor som åker buss utan att betala för sig – så kallade "pandemiplankare".

Exakt hur många tjuvåkare det rör sig om har SL inte siffror på. Men sedan man återinförde biljettkontrollerna på lokalbanor och bussar har antalet utskrivna böter skjutit i höjden.

Från att kontrollerna återinfördes fram till 10 september i år har 33 930 biljettkontroller utförts, varav 2 359 ledde till böter för att man inte hade en giltig biljett.

Samma period förra året låg motsvarande siffror på 16 447 kontroller och 132 böter.

Lösning i sikte

För att få stopp på pandemiplankarna har bussbolaget Nobina, ett av fyra bussbolag som kör i Stockholm, sedan i våras kikat på möjligheten att glasa in bussens förarhytt. På så sätt ska det att gå öppna upp bussens främre del utan att påstigande passagerare riskerar att smitta bussföraren, och vice versa. Något som Svenska dagbladet var först med att rapportera om.

– Vi har gjort de tester vi kan. Men vi är inte några medicinska experter och därför det viktigt att Arbetsmiljöverket prövar skydden för att inte riskera våra medarbetares säkerhet, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina, till StockholmDirekt.

Ska göras tillgängligt för alla

Om lösningen godkänns av Arbetsmiljöverket kommer den erbjudas till hela Sveriges kollektivtrafik.

– Vi kommer definitivt att ta till oss den här lösningen om den godkänns av SL och våra skyddsorganisationer, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på bussbolaget Arriva.

Så säger bussbolagen:

Transdev (kör i Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby): Positiva till Nobinas initiativ, men inte säkra på om de kommer ta efter. Värderar resenärernas och medarbetares säkerhet först och främst, och kommer omvärdera sitt beslut när ett beslut från Arbetsmiljöverket kommer.

Arriva (kör i Bromma, Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Täby, Vaxholm, Åkersberga och Ekerö): Kommer definitivt genomföra den här lösningen om den blir godkänd av SL och Arrivas skyddsorganisationer.

Keolis (kör i Huddinge, Botkyrka, Söderort, Innerstan, Lidingö, Nacka, Värmdö och Tynningö): För dialog med trafikförvaltningen och följer deras önskemål och rekommendationer.

Nobina (kör i Järfälla, Upplands Bro, Norrtälje, Södertälje, Nykvarn, Tyresö, Haninge och Nynäshamn): Tog själva initiativet till testerna. Kommer installera på samtliga bussar om det mottas väl av Arbetsmiljöverket.

Visa merVisa mindre