Depån. Nu är det första X15p-tåget på plats i Vallentuna. Foto: SLL

Så ser de nya Roslagstågen ut inuti

Nu har det första X15p-tåget anlänt för testkörning i Vallentuna. Snabbare resor, bättre komfort och gott om möjligheter att ladda mobilen i vagnarna utlovas.

  • Publicerad 06:15, 4 nov 2020

Det är en viktig milstolpe för SL

Det är mer än 30 år sedan sist, men nu har Roslagsbanans nya tåg börjat anlända. Förra veckan kom det första av totalt 22 beställda tåg från den schweiziska tillverkaren Stadler.

– Det känns helt fantastiskt att äntligen kunna få hit vårt första tåg, säger Torbjörn Bodin, programdirektör på trafikförvaltningen.

– Det är en viktig milstolpe för SL och våra resenärer.

Fritt fram. De nya tågen blir luftiga och öppna så man kan gå från ena änden till andra.

De nya tågen ska komplettera den nuvarande vagnparken som består av 101 vagnar.
Jämfört med de gamla tågen är de nya snabbare, med en toppfart på 120 kilometer i timmen. De ska dessutom vara särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden, ha luftkonditionering och vara tillgängliga för barnvagnar och resenärer med funktionsnedsättningar.

Möjlighet att ladda mobilen

En nyhet är att varje tåg kommer vara utrustat med 43 eluttag så att man kan ladda sin mobil.
Man kommer också kunna röra sig fritt genom de nya tågen – att jämföra med de nuvarande tågen som består av tre separata vagnar.

Ytor. Det ska bli lättare att resa med barnvagn, rullstol eller skrymmande bagage i de nya tågen.

De nya tågen ska testas och trimmas in på den nya tågdepån i Vallentuna. När de godkänts av Transportstyrelsen och uppfyllt SL:s krav kommer de att sättas in i trafik, troligen under 2022.

– Vi ser fram emot att snart kunna erbjuda våra resenärer resor med dessa nya fordon, säger Torbjörn Bodin.

Dyrbar investering

Prislappen för de 22 X15p-tågen är två miljarder kronor.

Tågen ska göra det möjligt att införa tiominuterstrafik på Roslagsbanans mest trafikerade delar.
I kontraktet ingår även en option på att köpa in ytterligare 45 tåg.

Stadler X15p

• Antal beställda tåg: 22 stycken (66 vagnar, ett tåg består av tre sammansatta vagnar).

• Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa).

• Passagerarkapacitet per tåg: 300, varav 162 sittande och resten stående.

• Max tillåtna hastighet: 100 km/h (enligt tillverkaren är tågen konstruerade för en hastighet på 120 km/h).

Källa: Trafiknämnden SLL, Stadler

Visa merVisa mindre