Redan i början av november gjorde sig halkan påmind för flera cyklister.

– På en hel del ställen, framförallt broar, var det blixthalka. Folk föll som käglor och försökte varna varandra med mobillampor, säger Jon Jogensjö, samordnare för nätverket Cyklandeombud.

– Väderleksrapporterna visade att det skulle bli minusgrader, så det hade kunnat undvikas med förebyggande saltning. Det visar att staden inte är riktigt förberedd.

https://www.mitti.se/nyheter/arets-snorojning-har-fatt-stockholmare-att-ryta-ifran/repuat!cUKZznXYM1K9@sIq6yTwIA/

Tillräckligt alert

Beredskapen inför kommande snöfall är dock god, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Det ska sopsaltas när det finns risk för halka, men det kan vara så att man inte var tillräckligt alert när första kylan kom.

Förra vintern riktades skarp kritik mot snöröjningen. Många menade att cykelbanor prioriterades före gångbanor, och mot slutet av vintern togs isrivningsmaskiner in som en nödlösning.

– Januari och februari var en komplicerad period, det snöade och töade omlott vilket skapade fruktansvärda problem, säger Daniel Helldén.

– Avtalen med entreprenörerna var inte var optimala för den typen av väder.

https://www.mitti.se/nyheter/det-tar-staden-med-sig-fran-arets-kritik-mot-snorojningen/repubw!Z8ucmv2Wtd5r9yKASdYq0Q/

Skärpta kriterier

Av alla avtal staden har för snöhantering är det bara ett som löpt ut sedan förra vintern – i Farsta–Skarpnäck. Där har trafikkontoret nu ändrat sina kriterier för att förhindra att snö blir liggande och packas på.

– Entreprenören måste ge sig ut tidigare vid snöfall, framförallt till gångbanor.

Även snömodd som tidigare blivit liggande ska nu bort i mer rask takt.

I avtalet ingår att entreprenören tar bort snö som skottas ner från hustak och is som bildas vid stuprör, trots att det ansvaret egentligen ligger hos enskilda fastighetsägare.

– De ska hålla efter sina trottoarer, men gör inte alltid det. Därför har trafikkontoret nu börjat titta på viten.

Testområde

Enligt Daniel Helldén blir Farsta–Skarpnäck lite av ett pilotprojekt. Om snöröjningen fungerar bättre kan de nya kriterierna läggas in i avtal för andra områden när de omförhandlas.

I staden finns i dag 22 mil av cykelbanor som sopsaltas. 15 av de milen går parallellt med gångbanor som då också hålls isfria. Kvar finns sju mil där saltmaskinerna inte kommer åt gångbanan.

– Vi har lagt in extra medel i budgeten för att ytterligare mil av gångbanor ska sopsaltas.

Kommer snöröjningen bli bättre i vinter?

– Vi har dialog med våra entreprenörer. Förra säsongen rev vi även is, vilket var en specialinsats som vi vet fungerar. Nu har vi också fler redskap.

– Jag kan inte lova att snöröjningen blir bra i vinter, men den kommer att vara bättre än förra säsongen.