Så reser vi

Ska du till södra länet? Då kan du ta bussen eller bilen via förbifarten.

Det leder till mindre trafik på sträckan mellan Häggvik och Norrtull jämfört med nollalternativet – att förbifarten inte skulle ha byggts. Men det blir ändå mer trafik jämfört med i dag, enligt Trafikverkets beräkningar. Det beror på att fler väntas bosätta sig i länet.

På E4 från Häggvik och norrut väntas trafiken öka något jämfört med om förbifarten inte skulle ha byggs.

Även Norrortsleden mellan Häggvik och Rosenkälla i Österåker väntas få mer trafik jämfört med nollalternativet, som är 56 000 fordon per dygn. När förbifarten är klar väntas denna siffra vara 82 000.

Samtidigt ska förbifarten förbättra trafikflödena i länet.

Tobias Nordström, planeringsarkitekt och forskare inom innovationsmyndighetens projekt Smarta gator, är kritisk till bygget av förbifarten. Han tror att det så småningom också blir köer på förbifarten.

– När dagen kommer då det återigen blir köer, och det tenderar ju att hända ganska snabbt på nya vägar i storstäder, så undrar jag vad vi egentligen har vunnit.

Pia Andersson, projektledare för flera av förbifartens trafikplatser, menar att kapaciteten räcker även i framtiden.

– Det finns ingen prognos på att det kommer att bli för mycket trafik, säger hon.

Sociologen och tidigare trafikforskaren Anders Gullberg tror att prognoserna är opålitliga.

– Pandemin har lett till ändrade resvanor och ingen vet hur det här kommer att sluta. Det kan bli så att människor blir mer rädda för kollektivtrafiken och hellre åker bil. Det kan leda till att kollektivtrafiken drabbas och tvingas dra ner på servicenivån, säger han.

Så påverkas naturen

Sollentunabor kommer fortfarande att kunna nå Hansta naturreservat och Järvafältet via passagerna under E4 Uppsalavägen vid Kronåsen, Knistavägen och Häggvik. Alla passager byggs om eller återställs.

Västra kanten av skogsområdet Fyndetskogen norr om Töjnan försvinner och blir en del av trafikplatsen. Här bullrar redan i dag, men när förbifarten är klar kommer det att låta mindre. Det ska nämligen byggas bullerskydd här.

Från trafikplats Häggvik och en kilometer norr om avfarten från E4 till Norrortsleden blir det också bullerskärmar. Det ska göra att det blir tystare i Hansta och Östra Järvafältets naturreservat jämfört med i dag. Förutom på en sträcka på några hundra meter närmast E4 Uppsalavägen, där bullret väntas nå över riktvärdena.

Två dagvattendammar ska ta hand om föroreningar, en sydväst om trafikplatsen i kanten av östra Järvafältet och en i höjd med Töjnan vid Kronåsen.

Så mår vi

Fler bilar = mer buller. Redan i dag bullrar det en hel del vid E4 Uppsalavägen. När förbifarten är klar störs färre i Töjnan enligt Trafikverket. Här ska högre bullerskärmar råda bot på oljudet.

Däremot kommer något fler störas i Häggvik närmast Norrortsleden. Detta trots att skärmarna här också höjs. För att klara riktvärdet för inomhusmiljö kan bullerskyddande fönster behövas på de högsta våningarna i området.

Så påverkas bostadsmarknaden och demografin

När förbifarten står klar vill fler bosätta sig i närheten. Det tror mäklaren Robert Blomster på Mäklarhuset.

– De som tidigare har tyckt att det vore för jobbigt att ta sig till sin arbetsplats kommer att överväga att bosätta sig här nu. En större efterfrågan kommer att höja priserna, säger han.

Han tror att det främst är bilister med köpkraft som i större utsträckning kommer vilja flytta hit.

– Blir det mer attraktivt krävs en större plånbok.

Så äter och handlar vi

När fler flyttar till Sollentuna kommer behovet av restauranger och butiker att öka, menar Robert Blomster.

– Det är ju långt till krogarna i stan, säger han.

Men planeringsarkitekten Tobias Nordström menar att förbifarten kan påverka de centrum som finns i grannstadsdelarna negativt.

– De här trafikplatserna kommer säkerligen vara mycket attraktiva för externa handelsetableringar. Om inte kommunen säger nej så kommer dessa troligtvis utarma det lokala utbudet av servicen och stadsliv.

Så jobbar vi

Syftet med förbifarten är att skapa en gemensam arbets-, bostads- och servicemarknad i hela länet.

– Om du jobbar på andra sidan länet så kommer du kunna åka dit snabbt med både buss och bil, säger Pia Andersson på Trafikverket.