Stombussarna kommer att rulla vidare som tidigare, enligt förslaget från Keolis. Foto: Andreas Enbuske

Så påverkas busstrafiken på Östermalm av Keolis-förslag

Ändrade nummer, nya körvägar och linjer som tas bort. Busskartan på Östermalm kan ritas om. Här kan du se hur flera av linjerna på Östermalm påverkas.

  • Publicerad 13:14, 16 feb 2015

Stora förändringar väntar Östermalms alla bussresenärer, om bussbolaget Keolis får igenom sitt förslag om ändringar i busstrafiken i Stockholms innerstad. Bolaget har ägnat två år åt att arbeta fram det förslag som SL:s trafiknämnd nu ska ta ställning till – vilket Östermalmsnytt berättat om i tidigare artikel.

Men vilka linjer berörs på Östermalm? Och vilka får nya nummer? Här nedan kan du läsa om förändringarna i detalj.

Linjer på Östermalm som kan få nya nummer

Linje 62 får ny ändstatinon Reimersholme till Storängsbotten och blir linje 54

Linje 41 från Hornsbergsstrand till Ruddammen blir linje 61

Linje 70 från Frösundavik till Skansen blir linje 67

Linje 42 från Karlberg till Frihamnen blir buss linje 72

Källa: Keolis

Visa merVisa mindre

Hållplatser på Östermalm som kan försvinna

Ekhagstorget. Linje 50 kommer inte att trafikera denna hållplats. Linje 40 försvinner.

Stora Skuggan. Linje 50 kommer inte att trafikera denna hållplats. Linje 40 försvinner.

Engelbrektskyrkan. Kördes av gamla 42 och kommer ej att trafikeras i nya planen.

Grevgatan. Trafikeras nu av linje 56 men kommer inte att trafikeras i nya linjenätet.

Sibyllegatan. Trafikeras nu av linje 56 men kommer inte att trafikeras i nya linjenätet.

Historiska muséet, på Linnégatan. Trafikeras nu av linje 56 men kommer inte att trafikeras i nya linjenätet.

Grev Turegatan. Trafikeras nu av linje 56 men kommer inte att trafikeras i nya linjenätet.

Källa: Keolis

Visa merVisa mindre

Fler förändringar enligt förslaget

Lappkärrsberget via Universitetet. Hög turtäthet och möjlighet till bra byten vid Fridhemsplan,

T-centralen och Odenplan där man kan byta till pendeltåg, tunnelbana samt stombusslinjer på vägen. Resenärer till och från universitetet kommer ha en liknande turtäthet som idag. Boende vid Lektorstigen får en högre turtäthet.

Linje 61. Linjen ska gå mellan Moa Martinssons torg och Ruddammen. Ersätter delar av gamla linjers sträckning och täcker upp delar av gamla linje 40:s sträckning från Kungsholmstorg till Odenplan. Linjen fortsätter från Odenplan till Ruddammen. Resande från Ruddammen erbjuds direktlänk till Odenplan med möjlighet att byta till pendeltåg, tunnelbana, två stombusslinjer (2,4) samt till linje 42, 70 och 73. Området kring Ruddammen får en lägre turtäthet jämfört med idag med den samlade turtätheten för linje 43 och 44.

Linje 42 utgår. Linjen går mellan Karlsbergs station och Radiohuset. Linjen kommer att täckas upp av linje 72 och linje 70:s nya sträckning. I samband med detta försvinner hållplatsen Engelbrektskyrkan, med knappt 200 påstigande och drygt 260 avstigande per dag. De får gå 30 meter till hållplats på Birger Jarlsgatan, Odengatan eller Valhallavägen.

Linje 44 mellan Ruddammen och Skansen utgår. Det är en ineffektiv linje med lågt antal påstigande per dag. Sträckan mellan Östra Station och Skansen ersätts av nya linje 70.

Källa: Keolis

Visa merVisa mindre