Höstpepp istället för depp. Det finns sätt att må bra i novembermörkret. Foto: Colourbox

Så överlever du november

Stockholm har bara haft två soltimmar hittills i november. Experten ger här tips på hur du uthärdar i höstmörkret.

  • Publicerad 13:51, 18 nov 2014

Flera av SMHI:s mätstationer har i november visat nya bottenrekord vad gäller antalet soltimmar. Den här mörka tiden på året gör att 40-60 procent av folk i Sverige blir trötta, nedstämda och drabbas av så kallad vintertrötthet. Men det finns sätt att undvika detta.

– Se till att gå ut på förmiddagen. Trots att solen inte är framme är det dagsljus som ändå finns tillräckligt för att kroppen ska påverkas positivt, säger Thorbjörn Laike, forskare i miljöpsykologi vid Lunds universitet.

Hur mår du själv under den här mörka tiden på året?

– Jag får lite svårare att ta mig upp på morgonen, kroppen kickar inte riktigt igång på samma sätt när det är mörkt.

Men nu är du ute och går?

– Absolut, det är ett riktigt ruskväder men jag vet ju att man mår bra av att vistas i det lilla ljus som faktiskt finns. Det gör verkligen skillnad!

Det här kan du göra förutom att käka d-vitamin

Vistas ute så mycket du kan på förmiddagarna. Det är stor skillnad mot att sitta inomhus hela dagen.

När du sitter inne, se till att sitta nära ett fönster. Dagsljuset når cirka två meter in i ett rum.

Se till att inte få starkt konstgjort ljus (från lampor etc) rakt i ögonen. Då förminskas pupillerna och vanligt dagsljus når inte ögat.

Undvik stimulans i form av kaffe, te och nikotin. Tråkigt men sant, det gör dig inte piggare på längre sikt.

Har du svårt att sova på kvällarna, testa att inte exponeras för teknikskärmar (mobiler, datorer etc) på nära håll innan du ska lägga dig.

Visa merVisa mindre