Under vintern har flera trottoarer och gångbanor täckts av hård, packad snö. Den saltblandade sand som använts har den senaste tiden inte varit effektiv, eftersom det varit för kallt.

Samtidigt är det så att de plogbilar som staden idag förfogar över är inte helt anpassade för gångbanor, då plogbladen skadar både maskin och underlag.

På Södermalm är Ringvägen den väg som fått mest klagomål. Det kan Birgitta Persson, 82, som bor där förstå.

– Det är som isbalkar i vägen, och det är så mycket folk som går där att det går inte att hålla avstånd. Jag har vänninor som därför inte vågar gå ut, och vi är redan isolerade som det är. Det är skandalöst, säger hon.

– Den här vintern fick vi snö och ett växlande väder, det är det mest besvärliga som finns. Just isen förstår jag att folk tycker är besvärlig, den ska inte ligga kvar där på det sättet, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Testar ny metod

Därför väljer staden att testa något nytt – isrivning. Likt namnet skvallrar ska snön och isen, med hjälp av maskiner med speciella blad, rivas bort från marken. Efter maskinen läggs en saltlösning ut för att hålla gångvägen fortsatt isfri.

– Det är en snöröjningsmetod som är besvärlig, långsam och väsnas kraftigt. Det är ingen ordinarie metod, men det blev på tok för mycket is i år, säger Daniel Helldén.

I innerstaden ska gångbanor isrivas på servicedagar. I ytterstan ska knytpunkter för kollektivtrafik, väl använda gångbanor och torg prioriteras.

Försöket med den nya tekniken kommer pågå fram till 19 februari, och resultatet ska utvärderas.

Kostnaden beräknas uppgå till fyra miljoner kronor.