Sommaren 2020 öppnades kollektivtrafiksfilen på Ekerövägen för all trafik för att öka flytet på vägen under tiden den byggdes om. Men sedan årskiftet är den nya fjärde filen på sträckan mellan Tappström och Lindö tunnel bara öppen för kollektivtrafik under rusningstiden.

– Anledningen till att vi breddar vägen är för att skapa bättre förutsättningar för kollektivtrafiken så att fler väljer att resa kollektivt. Så när vi hade möjlighet ville vi främja bussåkandet, säger Tomas Flyckt, projektledare på Trafikverket.

Många som reser på Ekerövägen under rusningstrafiken upplever att restiderna är väldigt långa, men det överensstämmer inte alltid med de mätningar som Trafikverket gjort.

Mätning i rusningstrafik

Trafikverket mäter restiderna på en buss i vardera riktning mellan Tappström och Nockeby, på morgonen in mot stan och på eftermiddagen mot Ekerö.

– Då har vi sett en extra åtta till nio minuter. Det kan ju kännas som en evighet, men just de mätningarna har alltså inte visat en större ökning än så, säger Tomas Flyckt.

Men saker kan såklart hända som fördröjer trafiken ytterligare och som mätningarna inte visar. Som när Tappströmsbron fastnade i fredags eftermiddag, eller på sträckan mellan Nockeby och Brommaplan.

– Jag förstår att det är jobbigt. Och jag vill som vanligt vädja till folks tålamod, för det kommer bli mycket bättre när bygget är klart, säger han.