En vattenfylld torktumlare i källaren på ett skadat hus på Bergslagsvägen. Foto: Åsa Sommarström

Så många söker ersättning efter vattenläckan i Ängby

Ett 30-tal villor skadades av vattenläckan i Norra Ängby. En knapp månad senare har 25 ansökningar om ersättning kommit in till Stockholm Vatten. Husägare kräver att de betalar självrisken.

  • Publicerad 13:16, 24 jan 2020

Däck flöt omkring i källarvåningar, en bil dränktes och torktumlare fylldes av vatten. Den stora läckan den 4 januari har fått stora konsekvenser för villaägare som drabbades av massiva översvämningar.

Kort efter läckan var försäkringsbolag på plats och nu, en knapp månad efter det inträffade, har anmälningar om ersättning börjat rulla in till Stockholm Vatten.

Skador för hundratusentals kronor

19 regressaviseringar har kommit in från försäkringsbolag som varnar för att de kan komma att återkräva pengar från kommunen om det visar sig att Stockholm Vatten är ansvarig för översvämningarna.

–  För mig handlar det om hundratusentals kronor. Alla självrisker, bilen, allt material till mitt företag, för att inte tala om värmepannan, alla verktyg, tvättmaskin och torktumlare. Det är rena kaoset här, sa en av de drabbade när Lokaltidningen Mitt i besökte husägare efter läckan.

Petra Holgersson.

Enligt Petra Holgersson, pressansvarig på det kommunala bolaget, är det inte bara försäkringsbolagen som har hört av sig utan även villaägarna själva.

– När det gäller Norra Ängby har det kommit in 5 stycken anmälningar gällande självrisk och en gällande ett dränkt fordon, säger hon.