Små sällskap, avstånd mellan borden, tidig stängning. Även om pandemirestriktionerna inte alltid efterlevdes ville de flesta krögarna göra rätt, säger stadens hälsoskyddssamordnare Eva Jansson.

– De träffar jättemycket människor och ville inte bli utsatta, de var ju också oroliga för att bli sjuka.

År 2020 gjorde hon och kollegerna 194 inspektioner. 2021 hann de med 283.

– Totalt blev det sex sanktioner. Mest var det förelägganden om åtgärder av brister, säger Eva Jansson.

https://www.mitti.se/nyheter/over-800-dagar-av-pandemi-i-stockholm/repvfh!bSFfGr6dvDzlosOriGSdgQ/

En vanlig miss kunde vara att bord stod för nära varandra. Inget ställe tvingades stänga, säger Eva Jansson, utan det räckte med att åtgärda felen till nästa inspektion.

Hon förstår att det inte alltid var lätt för krögarna att hänga med i svängarna.

– Jag kan själv tycka att det var lite svajigt ibland. Ett tag talades det om att man kunde ha plexiglas mellan borden, sedan ändrades det.

Kompetensutveckling

Kollegan Imran Salifu, tillförordnad samordnare på stadens livsmedelskontroll, anser att informationen om regeländringar även hade kunnat förmedlas till staden på ett bättre sätt.

– Det hände en eller två gånger att restaurangerna ringde oss och sade att "det här har kommit in". Den delen hade kunnat vara bättre, med mer direkta kommunikationskanaler från Folkhälsomyndigheten till oss.

En del av stadens covid-19-åtgärder hänger kvar. De nya rutinerna i pandemin tvingade fram utvecklingen av en intern informationskanal som fortfarande används.

Dessutom, tillägger Imran Salifu, medförde krisen ett slags kompetensutveckling:

– Att hantera arga frustrerade gäster som inte förstod varför en familj på fem inte kan sitta vid ett bord, vi blev mycket bättre på de sakerna.