Så många har fått problem när de e-handlat
Nio av tio stockholmare har någon gång köpt något över nätet. Men inte alla blir nöjda. En av tio får något annat än vad som väntades och tre procent har fått sina kredituppgifter stulna.
- Nyheter
- Publicerad 12:39, 31 mar 2018
E-handeln fortsätter att öka bland de svenska internetanvändarna. I Stockholm har nio av tio internetanvändare någon gång köpt saker eller tjänster som levererats med post. Det visar statistik från rapporten Svenskarna och internet 2017.
Men i takt att handeln ökar blir även problemen vanligare.
Fördubbling av problemen
En av tio stockholmare fick något som inte efterliknande eller levde upp till det som presenterades på webbplatsen. Det är nästan en fördubbling sedan undersökningen 2014.
– Det vanligaste problemet är webbplatser som drivs av mindre seriösa aktörer. Allt ser bra ut men i verkligheten får man inte det man beställer. En bluffsida helt enkelt, säger Christer Engström, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.
Han rekommenderar att alltid ha en misstänksamhet mot mirakelprodukter och priser som verkar för bra för att vara sanna. Men också att kolla upp företaget som står bakom.
– Kolla om kontaktuppgifter finns och om det verkligen finns ett seriöst företag.
Varför tror du problemen ökar?
– Det är svårt att sia om, men det är väl fler som upptäckt att det går att tjäna pengar på det här. Det kostar ju inte så mycket att starta en webbsida direkt.
Var försiktig med kortuppgifter
En andel som däremot ligger på samma nivå som tidigare, men mest troligt är ett mycket tråkigare problem, är internetanvändare som får sina kreditkortsuppgifter stulna i samband med e-handel.
Här drabbades tre procent av internetanvändarna i Stockholm förra året.
– Om det går rekommenderar vi att altid betala mot faktura. Då ligger du inte ute med pengar och det är svårare att bli av med dina uppgifter. Problemet är att de flesta oseriösa sidorna bara tar kortbetalning, säger Christer Engström.
Vidare har nästan fyra av tio internetanvändare i Stockholm blivit kontaktat av någon som bett om personliga eller bankuppgifter. En andel som är störst i Sverige.
Skräckexempel från nätet
De här fick något annat än de beställde.