Först blir 19-årige William Tell lite snopen. Han har åkt från Farsta till Liljeholmstorget i tron att alla partier har valstugor här. Men bara Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är på plats den här fredagen några veckor före valet.

– Jag hade tänkt gå runt och samla information och ställa frågor till alla partierna. Det är synd att de inte är här, säger han.

Efter en stunds tvekan går han i alla fall fram till dem som finns på torget. Först blir det en pratstund med Socialdemokraternas valarbetare, Karin Schibbye och Bror Regnander, bland annat om skatter och gängkriminalitet.

– Jag tror ju inte att det hjälper med bara fler poliser. Man måste hitta grunden till det onda så att inte fler blir kriminella, säger han och undrar hur S ställer sig.

Får förklara sin politik

Det blir ett samtal om vikten av att alla är en del av samhället, genom arbetstillfällen, bostäder och bra skolor.

– Det är många förstagångsväljare som kommer fram till oss. De är ofta mycket engagerade och det är roligt att få kontakt med dem, säger Karin Schibbye.

I Vänsterpartiets valstuga betonar valarbetaren Lukas de Veen också vikten av kontakt med väljarna.

– Många som kommer hit är redan vänsterpartister. Men även de som ifrågasätter oss stannar till och då får vi chansen att förklara vår politik, säger han.

Jämnt mellan blocken

Det är mycket jämnt mellan blocken i Stockholms stad inför valet. Partierna kämpar hårt om väljarna. Den klassiska valstugan är inte den främsta metoden att nå ut. Bara Socialdemokraterna och Vänsterpartiet satsar någorlunda mycket på dem, med sju respektive nio stugor runt om i stadsdelarna. Feministiskt Initiativ och Moderaterna har fyra, medan de andra bara har en eller två, i innerstaden.

I stället satsar de flesta partier numera stort på dörrknackning, sedan utvärderingar visat att de ger resultat. S, M, L, MP och C uppger för Mitt i att dörrknackning blivit en mycket viktig del i kampanjarbetet.

– Vi har knackat dörr aktivt sedan i våras. Det är det effektivaste sättet att möta väljarna och få ett bra, kvalitativt samtal, säger Morgan Berglund Williams, valgeneral för Centerpartiet i Stockholm.

Även V, FI och SD använder metoden. Bara KD avstår helt, av resursskäl och för att man anser att det kan upplevas som påträngande i privatlivet.

"Ett guldområde"

Särskilt aktiva är dörrknackarna i områden där de vet att deras partier har många potentiella väljare. Där finns en chans att vinna röster, som kan avgöra det jämna valet. För Liberalerna är Långsjöhöjden i Älvsjö ett sådant område.

Mitt i följde med en trio på en rundtur bland villorna där, en varm måndagskväll i slutet av augusti – Pär Hommerberg, ledamot i regionfullmäktige, socialborgarrådet Jan Jönsson och Inger Swahn, ersättare i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd.

– Vi har gått igenom partidistrikten på gatunivå för att identifiera var vi har starkt stöd och där det finns ytterligare potential. Jag skulle säga att Långsjöhöjden är vad vi kallar ett guldområde, säger Jan Jönsson.

Frågar om hjärtefrågor

Flera som öppnar dörren förklarar att de inte kan så mycket om kommunpolitik och undrar vad partiet har för hjärtefrågor. Det ger en chans att föra ut den egna politiken och samtidigt lyssna in vad människor tycker.

– Skolan, skolan, skolan, svarar Jan Jönsson medan Pär Hommerberg bland annat betonar behovet av att fler listar sig vid en vårdcentral och får en husläkare.

Alla är dock inte mottagliga. En kvinna förklarar att hon bestämt sig för MP och att hon aldrig skulle rösta på ett parti som kan tänka sig att samarbeta med SD.

– Både i stadshuset och på regionnivå säger Liberalerna absolut nej till samarbete med SD, till skillnad från på riksnivå, svarar Jan Jönsson innan trion går vidare.

Nu återstår att se hur dörrknackningen hjälper Liberalerna och andra partier på valdagen, den 11 september.

Valstugor, dörrknackning, torgmöten och närvaro i kollektivtrafiken – att möta väljarna fysiskt är avgörande för kommunpolitikerna. Men den digitala världen har förstås också stor betydelse i jakten på röster. Alla Stockholmspartier uppdaterar flitigt sina sociala medier inför valet och på deras webbsidor kan man läsa om vad de tänker arbeta för om de får väljarnas mandat.

Moderaterna i Stockholms län har tagit ytterligare ett digitalt kliv. Inför årets val har man startat en digital valstuga, mstugan.se.

Chattar med många

Utöver information om Moderaternas politik och chans att ge egna förslag innehåller sajten lättsamheter som M-quiz ("vilken moderat är du?) och "Politinder" – möjlighet att matcha med en riksdagskandidat.

Det finns också en livechatt.

– Väljarna behöver inte gå till en fysisk bod för att prata med oss. Det räcker med att ta fram mobilen. Det gör oss väldigt tillgängliga. Vi kan chatta med många samtidigt, säger Ida Karlbom, kommunikationschef för Moderaterna i Stockholms stad och län.

Enligt henne är den digitala valstugan "väldigt efterfrågad":

– Vi har fysiska valstugor också, och jättemycket dörrknackning. Men när de flesta söker information digitalt förändras också valrörelsen, tillägger hon.

Många ringer runt

De andra partierna i Stockholm har inte digitala valstugor, men mobilerna kommer ändå väl till pass. Att ringa runt för att försöka värva väljare är en populär metod. Tiotusentals väljare har fått påringning från partier av olika färger under årets valkampanj.

– Vi har en ringstuga. Vi ringer människor och pratar om vår politik och frågar vad de de själva vill prata om. Det blir en dialog, säger Ninel Barrios, pressansvarig för Vänsterpartiet Storstockholm.