Evami Svensson är i full färd med att sälja fikabröd när Mitt i kliver in på Bageri Ekerö. Hon blev ägare av bageriet mitt under coronasommaren 2020.

De fick plocka bort bord redan vid öppning och försöker skapa förutsättningar för en smittfri tillvaro. Bland annat har de olika in och utgångar. De har även skaffat swish för de kunder som vill ringa in beställningar och hämta utanför.

Rädsla för nya beslut

– Det är vårt försök att hålla näsan ovanför vattenytan. Vi är markant påverkade men klarar oss just nu, säger Evami Svensson.

– Mest oroliga är vi för vad våra makthavare hittar på, om de säger att vi måste stänga. I den här branschen är det små marginaler. Står de för löner och hyror så fine, men inte om vi måste stå för det själva. När den andra vågen slog till var det som ett svart hål ett tag.

Hon och hennes man är ändå positiva inför framtiden.

– Det kommer en tid efter coronan också, säger hon medan hon styr och ställer så att alla som vill ska kunna sitta ner och ändå hålla avstånd.

Kommunens inspektörer var nöjda med hur det såg ut på bageriet när de var på besök. Även på Poké Burger var de nöjda med avstånden.

Luncherna räddning

Här har 15 sittplatser försvunnit och markeringar i golvet och handsprit har tillkommit.

– Vad gäller luncherna har vi faktiskt ett uppsving. När folk jobbar hemifrån och det är permitteringar äter de mer lokalt, men kvällarna har varit tuffare, säger Kim Lundvall, delägare av Poké Burger.

I stället har de dragit igång egen utkörning som har bidragit till att hålla flödet igång.

– Man får vara kreativ i dessa tider, men det är klart att det har varit kämpigt det får vi verkligen medge.

Att det varit en sänkt arbetsgivaravgift är något som hjälpte dem mycket under de tuffaste månaderna.

– Ekeröborna har varit väldigt stöttande, det ska man tacka dem för, säger Kim Lundvall.

Maria och Fredrik Lovegård äger och driver Karamellgränd. Cirka 500 kilo godis passerar ut genom deras dörrar varje vecka.– Vi har inte varit med så länge men försäljningen dippade lite när corona kom. Men vi har återhämtat oss, säger Maria Lovegård.

Handlar lokalt

De är noga med renhållningen i butiken för att kunderna ska känna sig trygga. Behållarna byts ofta, och alla får en ren slev som åker direkt ner i ett hål vid kassan efter användning, något som de körde med redan innan coronan kom.– Det märks att folk handlar mer lokalt och jobbar hemma. Vi har ett enormt tryck på helgerna som gjort att vi kunnat hämta tillbaks en del. Nu väntar vi på lyftet efter sista svängen, säger Maria Lovegård.

Både Karemellgränd och Poké Burger är tacksamma för presentkorten som har delats ut till kommunens anställda.– Vi uppskattar verkligen kommunens presentkort. Det har hjälpt oss mycket, säger Fredrik Lovegård.

Kommunen har även försökt underlätta genom att förlänga betalningstider på hyror och förlängt tidsfrister i tillstånds- och tillsynsärenden där det är möjligt.

Sju av åtta företag som hyr av Ekerö kommun har ansökt om hyresreducering under första delen av pandemin och fått det.

På Bageri Ekerö har man avstått från att ansöka om pengar just nu.

– Det finns andra som behöver de bidragen bättre, man får vara solidarisk, säger Evami Svensson.