Området vatten får i sin helhet inte godkänt. Endast 5 av 13 sjöar och vattendrag i
Huddinge uppfyller god ekologisk status. De senaste åren har dock fosforfällning mot övergödningen gjorts i flera sjöar, som här i Magelungen.
Foto: Sacharias Källdén
I februari 2017 beslutade kommunfullmäktige om ett miljöprogram fram till 2021 och satte upp ett antal miljömål.
Miljöbokslutet för 2021 visar att av de totalt 89 målen har 43 god eller mycket god måluppfyllelse, 13 mål har godtagbar måluppfyllelse medan 18 mål inte får godkänt. 15 mål anses svårbedömda. Antal mål som inte får godkänt har minskat från 23 till 18 jämfört med året innan.
I tjänsteutlåtandet står att kommunen fortfarande har många mål som är långt ifrån att uppnås och att "kommunen måste som helhet arbeta mer intensivt med miljö- och klimatfrågorna för att klara målen."
Minskade utsläpp
Minskade utsläpp från tjänsteresor är ett mål kommunen inte lyckats uppnå, trots pandemi och väldigt få flygresor under 2021. Målet att minska energianvändningen i kommunens fastighetsbestånd med 30 procent har länge varit en prioriterad fråga, men har inte heller uppnåtts under perioden.
På den positiva sidan finns bland annat biologisk mångfald och friluftsliv där måluppfyllelsen är god. Huddinge utsågs även i fjol till bästa friluftskommun i Stockholms län enligt Naturvårdsverket årliga undersökning.
En genomgång från Världsnaturfonden, WWF, visar att Huddinge har minskat sina utsläpp med 4,01 procent sedan Parisavtalet slöts 2015. Det är mer än snittet i landet som ligger på 1,19 procent. Men för att vara i linje med Parisavtalet krävs en årlig nationell utsläppsminskning med 21 procent från 2022.
– Inför höstens val vill vi ge landets väljare en ärlig redogörelse för hur det faktiskt går med utsläppsminskningen i Sveriges kommuner. Det vi kan visa är att det krävs åtgärder som är många gånger större än vad som hittills skett, säger Madeleine van der Veer, ansvarig för samhällspolitik på WWF, i ett uttalande.
Politikerenkät: Vilka är de viktigaste klimatåtgärderna i Huddinge för att minska utsläppen och klara Parisavtalets mål?
Pernilla Fagerström
pernilla.fagerstrom@mitti.se
08-550 554 95
Området vatten får i sin helhet inte godkänt. Endast 5 av 13 sjöar och vattendrag i
Huddinge uppfyller god ekologisk status. De senaste åren har dock fosforfällning mot övergödningen gjorts i flera sjöar, som här i Magelungen.
Foto: Sacharias Källdén
Ingalill Söderberg (DP): Drevvikenpartiet värnar naturen och klimatet genom energieffektiva lokaler, ekologiska livsmedel i kommunens verksamheter och genom att bygga nära kollektivtrafiken. Vi behöver fler infartsparkeringar och tätare avgångar för pendeltåg och bussar. Vi kan också gynna användningen av elfordon genom gratis parkering för dessa på kommunens parkeringar och med fler laddstolpar. Vi vill även underlätta för invånare och företagare att ta vara på förnybara energikällor så som sol-, vind- och vattenkraft.
Foto: Stefan Källstigen
Christian Ottosson (C): Centerpartiet leder miljöarbetet och Huddinge rankades 2021 som regionens främsta miljökommun av Aktuell Hållbarhet. Vi är garanten för en klimatneutral kommun 2040.
1. Vindkraftpark mellan Ådran och Sofielund, med ett av länets bästa vindlägen. Lokalt producerad el minskar sårbarheten vid kriser.
2. Tiodubbla solenergin på kommunala tak till 2025. Målet ingår i kommunens nya miljöprogram.
3. Bara fossilfria fordon hos kommunen 2025.
4. Bygga mer klimatsmart: cirkulärt, högt och i trä.
Foto: Henrik Juhlin
Lars Björkman (HD): I Huddinges trafikstrategi beskrivs att gång-, cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras vilket på sikt minskar fossila utsläpp men kräver en ökning av tillgänglighet. En smart utbyggnad av trafikinfrastrukturen som medger mindre trafikstockningar samt förbereda för eldrivna transporter. Vi behöver även säkerställa att fler laddstationer för elbilar finns. Vi är för att Spårväg Syd byggs ut snarast. Det gäller att vid all planering av nya byggplaner i god tid även få med effektiva kollektiv- och transportlösningar.
Foto: Pressbild
Nujin Alacabek (V): Transporterna är viktiga i en stor kommun som Huddinge. Det ska vara attraktivt att resa kollektivt. Priset på SL-kortet måste sänkas, helst halveras. Infartsparkeringar måste finnas vid pendelstationerna och kommunen måste pressa på för byggandet av Spårväg Syd. Tvärförbindelse Södertörn är ett stort klimatsvek som vi i Vänsterpartiet fortfarande kämpar mot. I kommunens skolor ska det serveras närproducerad mat lagad på plats och när kommunen bygger ska vi bygga grönt och i klimatsmarta material.
Daniel Dronjak (M): Viktigast är att bygga hållbara samhällen och vara rädd om vår unika natur. Vi behöver mer kollektivtrafik som Spårväg syd och bekämpa bilköerna med Tvärförbindelsen och ett utbyggt cykelvägsnät. Arbetsplatserna ska etableras här så att Huddingebor slipper pendling och bilköer. Är det nära till jobb, service, skolor, fritidsaktiviteter, kollektivtrafik och laddstolpar kan vi minimera utsläppen från resandet. Så hjälper vi både klimatet och får ihop livspusslet.
Foto: Stefan Källstigen
Karl Henriksson (KD): I all kommunal verksamhet måste vi ställa om till återbruk, återvinning och minskat svinn, smarta lösningar för såväl ekonomi som klimat. Fler dagliga verksamheter inom LSS som jobbar med detta är ett steg. Men vi vill också ge företag med recycling-inriktning nya etableringsmöjligheter, till exempel i Gladö industriområde som kan bli ett mecka för den cirkulära ekonomin. För att göra SL-trafiken attraktiv för fler vill vi möjliggöra busslinjer genom Högmora och mellan Solgård och Flemingsberg.
Bo Källström (L): Fler arbetsplatser i hela Huddinge är en satsning som gynnar Huddingeborna och klimatet genom förändrade resemönster. Vi behöver även stärka laddinfrastrukturen, utöka gång- och cykelvägarna och bevaka en stadig utveckling av kollektivtrafiken, däribland en elbusslinje på Brandvägen och påskynda Spårväg Syd. Det ska vara lätt att vara klimatsmart i vardagen. Hushållsnära avfallsinsamling, fler solpaneler på kommunala och privata byggnader, och krafttag mot matsvinn inom kommunal verksamhet.
Foto: Pressbild
Sara Heelge Vikmång (S): Vi ska använda klimatomställningen för att skapa framtidens jobb med bra villkor i hela Huddinge.
Vi vill se fler pendelstågsavgångar, bussar som går i tid och synkade byten. Då kommer fler att välja kollektivtrafiken.
Det ska finnas fler bra cykelvägar, hus i trä och solpaneler. Fler laddplatser för elbilar, särskilt i områden med flerfamiljshus.
Vi vill ha en kommunal grön bilpool, inköp av närproducerade livsmedel och att det ska vara enkelt och tryggt att sopsortera i alla bostadsområden.
Foto: Pressbild
Anders Lönroth (MP): Den senaste IPCC-rapporten bekräftar det vi vetat länge, det krävs ett omfattande arbete för att klara det kritiska 1,5-gradersmålet. Det går inte stirra sig blind på de lågt hängande frukterna inom den egna verksamheten. Att kommunen fasar ut sina fossila fordon borde ha gjorts för länge sedan. Vi behöver en heltäckande koldioxidbudget som tvingar oss till en hållbar utveckling på alla områden. Trafikplanering, byggplaner och all vår verksamhet måste hålla sig inom verklighetens gränser.
Foto: Pressbild
Mats Arkhem (SD): I Huddinge har vi ställt oss bakom ett antal förslag för att minska utsläppen, exempelvis att minska energianvändningen i det kommunala bostadsbeståndet, öka antalet laddplatser och att utsläppen från tjänsteresor med bil och flyg ska minska.
Att reducera klimatpolitik till åtgärder på lokal nivå riskerar dock att vara kontraproduktivt, det viktigaste är de totala utsläppsminskningarna. Där är den enskilt viktigaste åtgärden att Sverige kan tillhandahålla en leveranssäker, billig och fossilfri elproduktion.
Foto: Pressbild