Nyligen presenterade Statistiska centralbyrån statistik över hur restaurangbranschen påverkades under coronaåret 2020.

Och det har varit ett tufft år för många: siffrorna visar att försäljningen i hela Sverige minskade med 20 procent jämfört med 2019. I några kommuner tappade restaurangerna så mycket som halva sin försäljning.

Samtidigt fanns det kommuner där omsättningen i stället ökade, eller låg kvar på samma nivå som innan. I Täby kommun skedde ett tapp på 12,9 procent.

Införde stödpaket

Caroline Arenander, näringslivschef på Täby kommun, tror att det finns flera anledningar till de i sammanhanget förhållandevis positiva siffrorna.

– Dels så har restaurangerna varit väldigt kreativa och innovativa i att ställa om och komplettera sin verksamhet. Det gör de ständigt, och jag är imponerad av deras förmåga att hitta nya vägar framåt. Sen har ju Täbyborna verkligen ställt upp och stöttat genom att handla lokalt, säger hon.

I mars förra året införde Täby-alliansen ett stödpaket som bland annat innebär förlängd betalningstid för fakturor kring livsmedelskontroll samt slopade avgifter för uteserveringar.

Nu föreslår kommunstyrelsen att även avgiften för tillsyn enligt alkohollagen ska tas bort, något som Mitt i tidigare har rapporterat om.

Har tvingats stänga helt

Stina Wallster är ägare av Triften som har både restaurang-, kafé- och cateringverksamhet. En av de två restaurangerna är belägen på Stockholmsvägen i Täby.

Hon berättar att de under pandemin har försökt anpassa sig på alla tänkbara sätt, som att erbjuda hemleveranser och satsa på take away, men att det har inte varit tillräckligt. I mitten av februari i år fattades beslutet att stänga restaurangen på Stockholmsvägen helt.

Personligen anser hon att branschen inte har fått tillräckligt med stöd under krisen.

– Magdalena Andersson sa där för något år sedan att ”vi ska övervintra det här och hjälpas åt”. Men det har varit en lång vinter, och jag vet inte hur mycket vi har hjälpts åt egentligen. Det känns som att vi i restaurangbranschen och hela besöksnäringen har blivit ganska lämnade ensamma, säger hon.

"Antalet kunder har gått ner med 20-30 procent"

Även restaurangen Wong House i Roslags Näsby hade ett tufft 2020.

– Antalet kunder har minskat med 20-30 procent, säger ägaren Yanyun Zhou, och menar att det är tack vare take away som de har klarat sig så pass bra som de ändå har gjort.

På plats befinner sig tre stamgäster, som vill vara anonyma. Även de har tydligt märkt av hur antalet restaurangbesökare har minskat sedan corona bröt ut.

– Det är ju mindre folk så klart. Folk som tidigare har suttit här tar med sig i stället, säger en.

– Men vi sviker aldrig, tillägger en annan.

Då det bara är Yanyun Zhou och en andra ägare som har hand om hela verksamheten har de inga personalkostnader att oroa sig över, och trots att intäkterna har minskat har hon klarat sig okej ekonomiskt. Faktumet att hon inte har kunnat resa har också gjort att hon sparat pengar.

– Vanligtvis brukar jag åka till Kina och hälsa på min släkt, men nu går det ju inte.

Trots tuffa tider ser hon ljust på framtiden.

– Det måste man.