När guldbron öppnar väntar en stor omläggning av all trafik som ska ledas över till den östra sidan av Slussen.

Alla trafikanter kommer att kunna ta sig till och från Södermalm och Hornsgatan via Skeppsbron och den nya bron. Dessutom öppnas Katarinavägen för kollektivtrafik igen.

Samtidigt ska den västra bron, som används i dag, stängas helt för att sedan rivas. När den nya Slussbron öppnat ska det bli lättare att ta sig fram, lovar Projekt Slussen, såväl för bilister som cyklister och gående.

– Det blir den största trafikomläggningen sedan vi stängde den östra bron, och generellt är det en förbättring för alla trafikslag, säger Eva Rosman, pressansvarig för Projekt Slussen.

Nya cykelbesvär

För cyklister ser det dock ut som att Hornsgatan kommer vara fortsatt komplicerad.

– Det passerar många cyklister där och vi kan tyvärr inte göra korsningen större, säger Alla Bäck, trafikplanerare på trafikkontoret.

Cyklister som kommer från Hornsgatan måste också göra ett val mellan två cykelfält på väg in i Slussen. Den ena kommer leda till Skeppsbron, den andra till Munkbroleden. Där måste man välja rätt från början för att inte hamna på fel sida av Gamla stan.

Vid den signalreglerade korsningen på Skeppsbron finns risk en ny flaskhals, menar Alla Bäck. Där kommer cyklister upp från en ramp i bron mellan bilarnas körbanor, och måste ta sig över övergångsstället för att fortsätta in, eller ut, från staden.

– Folk lär åka fel i början, men de kommer att lära sig, säger Alla Bäck.

Alla vägar ska dock vara tydligt skyltade, och trafikvakter ska finnas på plats de första dagarna för att lotsa folk rätt.

Leds om till Skeppsbron

Bilister ska framöver köra till och från staden via Skeppsbron. Munkbroleden och Katarinavägen stängs av för bilar med hjälp av spårviddshinder. Avfarten i Söderledstunneln är fortsatt avstängd.

Mer information om trafikflödet kommer att läggas ut på stadens hemsida.