Ett stort steg med att dra Roslagsbanan in till city togs när regionen i slutet av september klubbade hur själva sträckningen ska bli.
Nästa år kommer arbetet med jätteprojektet fortsätta.
Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på trafikförvaltningen berättar att de nästa år kan visa var de nya stationerna ska vara vid Odenplan och T-Centralen. Då det första samrådet för järnvägsplan och miljötillstånd räknas kunna genomföras under första halvan av 2025.
"Då kommer vi att kunna visa en föreslagen spårlinje och stationslägen, samt de olika alternativ som utreds för etableringsytor och arbetstunnlar som kommer att behövas för att kunna genomföra utbyggnaden", skriver hon till Mitt i.
Ett andra samråd för järnvägsplan planeras att hållas under 2026.
Längre plattformar
Gällande de nya tågen, x15p, har SL tidigare sagt att vissa perronger kan behövas behöva förlängas för att få ut maximal nytta av Sverigeförhandlingens avsikter med Roslagsbanan. Och för att kunna hantera längre tåg i framtiden
Frågan har utretts under hösten.
Är det klart vilka det blir och när ska det göras?
– Vi fick nyligen uppdaterade resenärsprognoser, som måste bearbetas innan vi ser om behovet består, eller om det har minskat eller ökat. Vi hoppas analysen blir klar till årsskiftet, skriver hon.
Ytor vid östra station blir tillgängliga
2025 ska en inventering påbörjas för att se vilka ytor som blir tillgängliga när Östra station läggs ner om ett antal år.
Men stationen kommer att användas i många år till och ännu finns ingen plan för vad regionen vill göra med stationsområdet.
– En annan markanvändning kommer att kräva en ny detaljplan, som behöver tas fram i samarbete med Stockholms stad", skriver hon.