Hur ska de stora företag som hanterar paket klara den anstormning som en än mer intensiv e-handel i juletid innebär? Peter Hesslin är chef för e-handel och logistik hos Postnord. Han beskriver att en del av bolagets förberedelse består av att få information från e-handelskunder.

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljning ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå från.

Postnord anställer 3000 extra medarbetare för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från Black Friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

Mikael Stange som är marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande Black Friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covid-situation.

DHL har inför Black Friday och julhandeln förberett sig med 50 stycken fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid sina egna terminaler där större försändelser lämnas ut.

Så förbereder sig Ica i Bro

På Ica i Bro centrum är Oscar Palmaer butikschef. Han berättar att så som det ser ut just nu, och även större delen av året, så får butiken mellan fem till åtta postburar dagligen med paket. Men i och med Black Friday och julhandeln så brukar det se annorlunda ut.

– Det tredubblas. Då får vi mellan 15-20 burar per dag, och därtill så levererar ju Postnord även på lördagar.

Oscar Palmaer tror att den här tredubblingen ligger fast i år.

Hur hanterar ni det?

– Ja, nu har vi ju den platsen vi har. Vi har byggt en hylla till, det blir väl fyra meter yta ytterligare. Så det blir ansträngt, det blir det.

Utöver tredubblingen så tror Oscar Palmaer på en fördubbling när det kommer till paket som ska skickas från Ica i Bro.

– Det som blir ansträngande för oss är att få till tid så att vi kan få upp paketen så fort som möjligt för att kunna sprida ut kunderna så mycket som möjligt under dagen.